اخبار

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه: 2 دغدغه و نگرانی مهم برای "سلامت جامعه" داریم

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه: 2 دغدغه و نگرانی مهم برای "سلامت جامعه" داریم
 
 
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از بیماریهای غیرواگیر و پیری جمعیت به عنوان دو دغدغه مهم در حوزه سلامت جامعه یاد کرد.
 
دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته سلامت(17 تا 23 اردیبهشت) در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر لزوم توجه همگان به حوزه سلامت جامعه، گفت: جامعه سالم جامعه ای فعال و پویا است، لذا باید همه مسئولان و نیز تک تک افراد جامعه به مقوله سلامت توجه جدی داشته و در جهت رفع و کاهش دغدغه های این حوزه تلاش کنند.
 
وی از بیماری های غیرواگیر و پیری جمعیت به عنوان دو دغدغه مهم در حوزه سلامت جامعه یاد کرد و افزود: جدای از پاندمی بیماری های واگیر مانند "کرونا" که هر 100 سال یکبار رخ می دهد، این بیماریهای غیرواگیر هستند که همواره مهمترین عامل مرگ و میر در جوامع به شمار می‌روند.
 
وی از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و انواع سرطان به عنوان مهمترین این بیماري ها یاد کرد و افزود: این بیماری ها در کنار سوانح و حوادث، در حال حاضر 78 درصد فوتی های سالانه کشور را رقم می زنند.
 
دکتر شکیبا گفت: این بیماری ها و عوارض ناشی از آنها در کنار مرگ و میر بالا، هزینه های سنگینی به سیستم بهداشت و درمان وارد می کنند و باید در زمینه این بیماری ها افراد جامعه مسیر کنترل و پیشگیری را در پیش گیرند.
 
وی از برنامه ریزی جدی برای کنترل و پیشگیری این بیماری ها خبر داد و افزود: این طرح به دلیل شرایط کرونایی مدتی به تعویق افتاد، اما برنامه داریم امسال به طور جد آن را احیا کرده و دنبال کنیم.
 
وی افزود: در این طرح برنامه های غربالگری فشار خون، دیابت و برخی انواع سرطان ها مانند سرطان روده، پستان و رحم مدنظر قرار دارد. همچنین در این طرح، آموزش خودمراقبتی و بحث آموزش تغذیه سالم در دستورکار است.
 
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه دغدغه مهم دیگر سلامت جامعه را پیری جمعیت عنوان کرد و افزود: هرچه جمعیت پیرتر شود، به تبع سلامت آن به مخاطره افتاده و هزینه های درمان آن افزایش می یابد.
 
وی به نرخ رشد پایین جمعیت در کشور و استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه سرعت پیر شدن جمعیت در ایران به دلیل پایین بودن تعداد موالید بسیار بالاست که زنگ خطر جدی برای سلامت کشور محسوب می شود.
 
دکتر شکیبا به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت و در استان اشاره کرد و افزود: این قرارگاه برنامه های جوانی جمعیت را دنبال می کند و در تلاشیم تا شرایط لازم برای افزایش موالید را فراهم کنیم.
 
وی افزود: جوانی جمعیت بیش از هرچیز به فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی نیاز دارد و همه باید در این زمینه پای کار بیایند.
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید