اخبار

💠 سمن ها توانایی فوق العاده ای در جلب حمایت های اجتماعی در مدیریت حوادث و بلایا دارند

💠 سمن ها توانایی فوق العاده ای در جلب حمایت های اجتماعی در مدیریت حوادث و بلایا دارند
 
 
🌐 در همه کشورهای جهان سرعت میزان مواجهه افراد و سرمایه ها در برابر حوادث و بلایا بیشتر از سرعت کاهش آسیب پذیری می باشد بنابراین خطرات جدیدی به وجود آمده و خسارات ناشی از حوادث و بحران ها به صورت مداوم افزایش یافته است. 
 
🌐 گزارش مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک بلایا نشان می دهد، سالیانه به طور میانگین 384 بلای طبیعی در جهان رخ می دهد. مخاطراتی مانند: سیل، زلزله، سونامی و گردباد سالانه حدود 250 تا 330 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به دنبال داشته که تا سال 2030 این خسارت حدود 415 میلیارد دلار تخمین زده می شود. 
 
 🌐 در فاصله سال های 1994 تا 2016، پایگاه داده های حوادث، وقوع 6873 مخاطره طبیعی در سراسر جهان به ثبت رسانده است، این مخاطرات حدود 68 هزار مورد مرگ و 218 میلیون نفر جمعیت تحت تاثیر برجای گذاشته است، که میزان مرگ و میر در کشورهای با درآمد پایین سه برابر سایر کشورها بوده است.
 
🌐 بررسی آمار وقوع مخاطرات در ایران نیز نشان دهنده میزان بالای وقوع مخاطرات طبیعی و انسان ساخت می باشد. این موضوع به علت موقعیت جغرافیایی و خصوصیات توپوگرافی ایران و آسیب پذیری بالای سازه ای و غیر سازه ای در ساختمان ها می باشد که منجر به مرگ، صدمات بی شمار و پیامدهای سوء سلامتی می شود. 
 
💢 دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه :🔻🔻
 
🔹 نقش سمن ها در مدیریت حوادث و بلایا  بسیار حائز اهمیت است و سازمان های مردم نهاد فارغ از هرگونه تعصب و سوگیری می توانند نقش خود را در هریک از فازهای چرخه مدیریت بحران ایفا نمایند.
 
🔹 این سازمان ها توانایی فوق العاده ای در جلب حمایت های اجتماعی دارند و یکی از مهمترین ویژگی های آنها چابکی و سرعت عمل در گسیل به منطقه تحت تاثیر حوادث و مخاطرات و همچنین ارزیابی های اولیه می باشد.
 
🔹 توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن رویکرد کاهش خطر و بلایا امکان پذیر نیست و در این میان این سازمان ها هستند که می توانند نقش هماهنگی و پل واسط بین دولت و مردم را به خوبی بازی کرده و امور مربوطه را تسهیل کنند.
 
🔹 سمن ها در این زمان گروه هدف ویژه و پر خطری را مد نظر قرار داده و با ارائه خدمات مشخص به آنان می توانند در کاهش آسیب موثر باشند.
 
🔹 ارتقاء آگاهی در خصوص پیشگیری از مخاطرات، اقدامات کاهش آسیب، حمایت های روانی و هماهنگی جامعه محلی با سازمان های مسئول نیز از جمله ظرفیت های آنان می باشد.
 
🔹 سمن ها همچنین با سازماندهی تیم های امدادی محلی که علاوه بر شناخت منطقه به آداب و سنن، زبان و فرهنگ منطقه نیز آشنایی دارند در ارائه خدمات به مناطق حاشیه ای و محروم منطقه تحت تاثیر مخاطره ، بسیار کارآمد عمل می کنند. 
 
🔹 در سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در شهر سندای ژاپن 18 مارس 2015، راهبرد بین المللی کاهش خطر و بلایا تحت عنوان  "سند سندای" به تصویب رسید که خروجی مورد انتظار این سند پس اجرا تا سال 2030 ، کاهش اساسی خطر، تلفات جانی و خسارت ناشی از بلایا به معیشت، سلامت، سرمایه های اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کسب و کار در جوامع و کشورها تعیین گردید.
 
🔹 برای تحقق این هدف باید اقداماتی مانند : پیشگیری از خطرات جدید و کاهش خطر و بلایا از طریق اجرای یکپارچه و فراگیر اقتصادی، ساختاری، قانونی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی، زیست محیطی، فناوری، سیاسی و نهادی که مواجهه با مخاطرات و آسیب پذیری در برابر بلایا را کاهش داده و آمادگی برای پاسخ و بازتوانی پس از حوادث و تاب آوری در برابر بلایا را افزایش دهد. 
 
🔹 بدون شک برنامه ریزی در جهت ارتقاء ظرفیت های جامعه می تواند به کاهش خطر و توانمندی افراد، سازمان ها و جوامع در جهت مدیریت خطر بلایا منجر گردد.
 
🔹 از جمله این اقدامات می توان به لحاظ کردن این اسناد در سیاست ها، برنامه ها، طرح ها، تخصیص بودجه پایدار در کلیه سطوح سیاستگذاری، آموزش عمومی، تخصصی و فنی اشاره کرد زیرا دولت ها مسئولیت حفاظت از شهروندان و دارایی های ملی را بر عهده دارند. 
 
🔹 در مدیریت جامعه محور مشارکت ، توانمندسازی و حس مالکیت و تعلق به برنامه ها از ویژگی های اصلی می باشد و مردم محلی باید از مخاطرات منطقه خود اطلاع داشته باشند ، از پیامدهای احتمالی که خانواده و جامعه آنها را تهدید می کند، آگاه باشند و به هشدارهای مخاطرات در منطقه آشنایی داشته و نسبت به آن اقدامات مناسب انجام دهند. 
 
#هفته_سلامت_۱۴۰۱
 🆔️@k_health
 
 https://t.me/k_healthmedia/3288
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید