اخبار

راههای مراقبت از سلامت روانی و عاطفی کودکان در دوران شیوع کرونا

راههای مراقبت از سلامت روانی و عاطفی کودکان در دوران شیوع کرونا
 
کودکان مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آنها تحت تاثیر بحرانها و استرس ها قرار می گیرند. آنها ممکن است با توجه به سن شان واکنش های هیجانی و افکار مختلف مانند دنبال مقصر گشتن، بزرگنمایی خطرات یا انکار خطرات داشته باشند، هرچند اغلب نمی توانند در مورد آن به خوبی صحبت کنند و ممکن است به شکل های متفاوتی به آن واکنش نشان دهند، مثلاً به والدین بچسبند، گوشه گیر، مضطرب، بی قرار، عصبانی شوند و یا حتی شب ادراری پیدا کنند.

 

 مدیر گروه سلامت روان،اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  رسیدگی به سلامت روانی و عاطفی کودکان در همه گیری ویروس کرونا را بسیار مهم دانست و گفت:به کودکان با زبانی ساده و قابل فهم اطلاعات درست بدهید و از کلماتی استفاده کنید که اهمیت موضوع را نشان می دهند ولی ترس و وحشت ایجاد نمی کنند مثلاً «احتمال ابتلا به یک بیماری شبیه سرماخوردگی وجود دارد و بعضی افراد بیماری شدیدتری را می گیرند. پس لازم است مراقبت کنیم که بیمار نشویم»، اما کودک را نترسانید، مثلاً نگوئید: «اوضاع خیلی خطرناک یا وحشتناک است، امکان دارد همه بمیرند».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر دکتر مازیار طهماسبی توصیه کرد: در شرایط سخت هرچه سن کودکان کمتر باشد، به توجه، اطمینان بخشی و آرامش بیشتری نیاز دارند. به کودک بگویید کنارش هستید و از او حمایت می کنید.

 

وی با بیان اینکه سعی کنید برنامه های سرگرمی و بازی کودکان را بیشتر کنید گفت: وقت بیشتری به کودکان اختصاص بدهید، با آنها صحبت کنید و به نگرانی هایشان گوش دهید.

 

دکتر طهماسبی با بیان اینکه راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری را متناسب با سن کودک به او یاد بدهید گفت: حتی می توانید این آموزش را مثل نحوه شستن دست از طریق بازی منتقل کنید.

وی با بیان اینکه کودکان را با روش های مقابله با بیماری کرونا مثل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، واکسیناسیون و شستن دست ها آشنا کنید استفاده از کتاب های صوتی و ورزش کردن در خانه یا حیاط خانه توصیه کرد و گفت: دفتر خاطراتی را با فرزند خود شروع کنید، تا تجربه مشترک این دوره زمانی را مستندسازی کنید و از طریق گفتگوی تلفنی یا ویدیویی به دوستان و خانواده خود سعی در ایجاد ارتباط کند.
 
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۴:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید