اخبار

✳️ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت

✳️ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت
 
 
💢دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه:🔻 
 
💠 پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه بهداشت به ارمغان آورد. 
 
💠 براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی  به شرح زیر حاصل شده است:🔰
 
💠 براساس گزارش برنامه توسعه ملل متحد، از سال ١٣٣٩ تا ١٣٥٧ شاخص امید به زندگی در بدو تولد از ٥/ ٤٩ سال در سال ابتدایی به ٥/ ٥١ سال به سال انتهایی رسید؛ یعنی امید به زندگی در بین ایرانیان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی جزو پایین‌ترین رتبه‌ها در جهان بوده است. 
 
💠 در حالی که بعد از پیروزی انقلاب هر چند ٨ سال درگیر جنگ بودیم اما امید به زندگی در ایران در سال ١٣٦٧ به ٥/ ٦١ سال رسیده است. یعنی در ١٠ ساله اول بعد از پیروزی انقلاب ١٠ سال امید به زندگی ایرانیان بیشتر شده است.
 
💠 گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، امید به زندگی مردم ایران از ابتدای انقلاب تاکنون ۲۲ سال افزایش یافته است. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد در سال ۱۳۵۵  امید به زندگی در ایران به طور متوسط تنها ۵۵ سال بود که در سال ۱۳۹۹ به ۷۷ سال افزایش یافته است.
 
💠با پیشرفت پزشکی و نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران، مشکلات بارداری و زایمان در ایران کاهش یافته و به تبع آن آمار مرگ مادران، نوزادان و کودکان به نحو چشمگیری کاهش یافته است به نحوی که مرگ و میر نوزادان از ۷۶ در هزار تولد به ۱۰ در هزار تولد، مرگ و میر کودکان از ۹۰ در هزار تولد به ۳۹ در هزار تولد زنده و مرگ و میر مادران از ۹۰ به ۳۹ در صد هزار رسیده است و مراقبت مادران باردار از ۳۴% به ۹۵% افزایش یافته است.
 
💠 افزایش پوشش واکسیناسیون  به بالای ۹۷% و تاثیر شگرف ایمنسازی در کاهش بیماری های واگیر شایع از جمله فلج اطفال، سرخک، سرخجه، سیاه سرفه، اوریون و... و هوشمند سازی زنجیره سرمای مراکز واکسیناسیون
 
💠 ارتقای سطح بهداشت از طریق افزایش دسترسی به آب سالم و بهداشتی به طوری که در سال ۵۵ فقط ۵۱ درصد مردم ایران به آب بهداشتی سالم دسترسی داشتند در حالی که بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر بالغ بر ۹۹  درصد مردم ایران به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند.  
 
💠در سال ۵۷ تنها ۸% از خانوارهای روستایی زباله را به طریق بهداشتی دفع می کردند اما در حال حاضر ۸۴% خانوارها دفع بهداشتی زباله را انجام میدهند.
 
💠افزایش دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی در شهر ور روستا به بالای ۹۵% با استقرار نظام شبکه بهداشت و درمان و اجرای برنامه PHC شهری
 
 💠راه اندازی و فعالسازی بیش از ۷۱ مرکز خدمات جامع سلامت (در مناطق شهری و روستایی)، ۵۸۰ خانه بهداشت روستایی، ۱۴۳ پایگاه سلامت شهری، ۴ مرکز بیماریهای رفتاری، ۶ پایگاه مراقبت مرزی، ۳ مرکز تسهیلات زایمانی،۱۰ مرکز آموزش بهورزی همراه با جذب نیروی انسانی مورد نیاز، تامین فضای فیزیکی و تجهیزات فنی و اداری
 
💠 راه اندازی آزمایشگاه مرجع قطب  HIV ،آزمایشگاه مرجع قطب آنفولانزا ، آزمایشگاه مرجع قطب سل و آزمایشگاه مرجع قطب  کرونا ، راه اندازی و تجهیزمراکز مشاوره بیماریهای رفتاری ( دو مرکز در شهر کرمانشاه و یک مرکز در شهرستان هرسین)،  دو مرکز زنان آسیب پذیر در شهرستان کرمانشاه و کلینیک سیار زنان در سطح شهرستان کرمانشاه
 
💠 استقرار برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی
 
💠 افزایش تعداد مراکز دندانپزشکی از ۱۰ مرکز به ۷۸ مرکز و افزایش جذب دندانپزشک و بهداشتکار دهان و دندان
 
💠 افزایش روانپزشکان و روانشناسان در مراکز بهداشتی و درمانی و تاسیس مراکز کاهش آسیب DIC
 
💠 راه اندازی اولین مراکز آموزشی و درمانی سومصرف مواد و مراکز مشاوره و ترک دخانیات در مراکز بهداشتی
 
💠 راه اندازی مرکز سراج جهت تشخیص و غربالگری اختلالات روانی
 
💠 الکترونیک نمودن بخشی از خدمات مانند تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم
 
💠 ثبت خدمات افراد در پرونده الکترونیک سلامت و جمع آوری پرونده های کاغذی و الکترونیکی شدن نسخه نویسی
 
 💠 برقراری نظام های ثبتی (ثبت مرگ-بیماری ها و… ) به صورت جامع و الکترونیک
 
💠 پیشرفت های حوزه‌ بهداشت و سلامت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی:🔰
 
💠 ادغام برنامه های مدیریت خطر بلایا در برنامه های نظام خدمات اولیه سلامت 
 
💠 ارتقاء آمادگی و تاب آوری جمعیت عمومی در مواجهه با بلایای طبیعی 
 
💠 کاهش شیوع گواتر از ۷۰ درصد به ۱۰ درصد 
 
💠 ید دار کردن نمک مصرفی جامعه  که درصد خانوارهای استفاده کننده از نمک یددار از  صفر در  سال ۵۷ به ۹۶/۶ درصد در سال ۱۳۹۶ ارتقاء یافته است.
 
💠 اجرای برنامه های حذف اختلالات ناشی از کمبود ید
 
💠 کاهش سوء تغذیه در کودکان از طریق  کاهش  شاخص کم وزنی در کودکان زیر ۶ سال از ۹/۶ درصد به ۲/۳۷ درصد و شاخص کوتاه قدی در کودکان زیر ۶ سال از ۱۴درصد به ۴/۸ درصد .
 
💠 کاهش شاخص کم خونی فقر آهن در  گروههای مخلف سنی : شامل زنان باردار از ۲۰/۳ درصد به ۱۴/۶ در نوجوانان از۱۵/۶ به ۸/۶ درصد ، در کودکان ۶ ساله از ۱۷/۸ درصد  به ۱۱/۹ درصد و در کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه از ۴۲/۱  درصد به ۱۴/۷ درصد 
 
💠 اجرای برنامه مدارس مروج سلامت ( ۲۰ درصد مدارس، مجری برنامه مروج سلامت هستند)
 
💠 تربیت سفیران سلامت دانش آموزی و دانشجویی ( وجود بیش از ۴۷ هزار دانش آموز سفیر سلامت و بیش از ۵ هزار سفیر سلامت دانشجو)
 
 💠 اجرای بر نامه های سلامت بلوغ نوجوانان ( آموزش بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان دختر و پسر در سن بلوغ بصورت سالیانه)
 
💠 سنجش سلامت دانش آموزان پایه اول ابتدایی با هدف جای دهی درست در نظام آموزشی و  مداخلات به هنگام در امر غربالگری سلامت نوآموزان (سنجش سلامت بیش از ۳۲ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان بصورت سالیانه)
 
💠 پیگیری بیماریهای واگیر و غیرواگیر (با تاکید بر پیشگیری از پدیکلوزیس) ( غربالگری بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان تمام سنین در زمینه پدیکلوزیس بصورت سالیانه)
 
💠 ارتقای فعالیت فیزیکی در دانش آموزان ( اجرای برنامه ارتقا فعالیت فیزیکی در بیش از هزار مدرسه )
 
💠 مکمل یاری ویتامین D و آهن یاری در دانش آموزان و ویتامین D در جوانان 
 
 💠 معاینات غربالگری جوانان و دانشجویان ( غربالگری تمام جوانان و دانشجویان هر سه سال یکبار)
 
💠 ترویج ازدواج سالم و پایدار در جوانان و ... ( آموزش بیش از ۵۰ هزار جوان بصورت سالیانه)
 
💠آموزش پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانان و جوانان (آموزش بیش از ۷۰ هزار جوان بصورت سالیانه)
 
💠 اجرای برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آن
 
💠 راه اندازی و استقرار دبیرخانه برنامه ثبت سرطان با همکاری معاونت‌های درمان و تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه در معاونت بهداشتی دانشگاه
 
💠 غربالگری ۱۰۰درصدی هیپوتیروئیدی نوزادی و فنیل کتونوری 
 
💠 اجرای برنامه پیشگیری از بیماری تالاسمی ماژور و بروز صفر تالاسمی ماژور در ۱۱ سال متوالی
 
 💠 ارتقای برنامه جامعه ایمن در تمام شهرستان های تابعه و استان کرمانشاه
 
 
🆔@k_health
 
https://t.me/k_healthmedia/3008
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ۲۲:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید