اخبار

📌آغاز هفته ملی پویش مبارزه با سرطان

📌آغاز هفته ملی پویش مبارزه با سرطان
 
 
💢دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه :🔻
 
🔸 با توجه به اهمیت بیماری سرطان سازمان جهانی بهداشت روز چهارم فوریه هرسال را به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری کرده است.
 
🔸 در ایران نیز هشتم لغایت پانزدهم بهمن ماه به عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان و با شعار" فاصله ها را کم کنیم" در نظر گرفته شده است.
 
🔸 سرطان یکی از مهمترین مشکلات سلامتی در تمام جوامع می باشد. این بیماری به عنوان دومین عامل مرگ و میر، یکی از مهم ترین بیماریهای غیر واگیر و اولویت های نظام سلامت کشور می باشد.
 
🔸 سرطان در ایران سالیانه جان بیش از سی هزار نفر را می گیرد و در همین زمان بیش از صد هزار نفر مورد جدید ابتلا در کل کشور مشاهده می شود. 
 
🔸 کنترل قابل توجه بیماریهای واگیر در چند دهه گذشته به دلیل ارتقاء بهداشت عمومی، واکسیناسیون، تولید آنتی بیوتیک ها و داروهای موثر، منجر به افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی شده است. 
 
🔸 از طرف دیگر صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی و گرایش به زندگی ماشینی باعث افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماریهای غیر واگیر از جمله سرطان ها گردیده است. 
 
🔸 از مهمترین این عوامل خطر می توانیم به کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و آلودگی های زیست محیطی اشاره نماییم. 
 
🔸 نکته قابل توجه این است که انتظار می رود به دلیل سالمند شدن جوامع و سبک زندگی نامناسب، موارد بروز سرطان در جهان در دهه آینده به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد.
 
🔸 متاسفانه بیش از ۷۰ درصد این افزایش بروز در کشورهایی در حال توسعه رخ خواهد داد. بنابراین برنامه ریزی برای کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی به شمار می رود.
 
🔸 نکته امیدوار کننده در پیشگیری از سرطان ها این است که بیش از یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر نیز به شرط تشخیص زود هنگام درمان پذیر هستند.
 
🔸 در این هفته علاوه بر اجرای برنامه های آموزشی، جلب مشارکت ذینفعان و تهیه محتواهای آموزشی و تبلیغاتی با هدف  حساس سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم در زمینه ی پیشگیری و درمان سرطان در دستور کار است. 
 
🔸 این هفته فرصتی است مناسب تا در راستای کنترل و پیشگیری و از بیماری سرطان اقدامات لازم را اجرا نماییم. 
 
🔸 امید است با تلاش و حمایت تمامی سیاستگذاران داخلی و خارجی حوزه سلامت گامی مثبت و ارزنده در جهت برگزاری شایسته هفته پویش ملی مبارزه با سرطان برداریم.
 
🆔@k_health
 
https://t.me/k_healthmedia/2984
۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید