اخبار

تغذیه در دوران واکسیناسیون بر علیه ویروس کووید 19

تغذیه در دوران واکسیناسیون بر علیه ویروس کووید 19

1.        بطور کلی باید گفت برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه ای نیاز ندارید. اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن، در زمان واکسیناسیون کمک می کند آشنا شوید تا بتوانید علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

2.        در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شوید. برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن، لازم است صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند میل کنید. این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آم‍‍پول زدن دارند باید رعایت شود. مصرف شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر (همراه با سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی یا خیار و ...)  به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می شود.

3.    شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید. خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می کند. مصرف غذاهای ساده و سبک می تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد. سعی کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله باشد. همچنین مصرف یک لیوان شیر گرم در یک ساعت پیش از خواب، به داشتن یک خواب راحت کمک می کند.

4.        نوشیدن آب و مایعات فراوان. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. تامین آب بدن به میزان کافی در پیش و پس از تزریق واکسن کووید-19 بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون شده، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند. افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند، در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. نوشابه های گازدار و بطورکلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند. بهترین نوشیدنی آب است. مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

5.        مواد غذایی ضد التهاب: رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به ما کمک می کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم. مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، آجیل و مغزدانه ها، به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند. زیرا التهاب کمتری بدنبال مصرف آنها در بدن ایجاد می شود. مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد. اضافه کردن چاشنی هایی به مانند زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود. زردچوبه را می توانید به چای نیز اضافه کنید.

پیش و پس از واکسیناسیون از چه خوراک هایی پرهیز کنیم؟

1.  خوردن فست فودها، خوراک های چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین سبب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا فراهم می کند و همواره باید از مصرف بی رویه آنها اجتناب کرد. پیشنهاد می شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، پیش و پس از واکسیناسیون از خوردن این گونه خوراکی ها خودداری کنید.

2.    از مصرف روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز نمایید.


۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید