اخبار

پیامد‌های باروری پایین در جامعه ایران چه خواهد بود؟

پیامد‌های باروری پایین در جامعه ایران چه خواهد بود؟

 

سهیلا خزایی کارشناس باروری معاونت بهداشتی گفت : میزان باروری با رشد جمعیت رابطه مستقیم دارد، به ‌طوریکه با کاهش باروری رشد جمعیت آهسته‌تر می‌شود و زمان دو برابر شدن جمعیت طولانی‌تر می‌شود. در حال حاضر، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان رشد جمعیت ایران 1/2 درصد است.یعنی اگر همین میزان رشد جمعیت در سال‌های آینده تداوم داشته باشد، جمعیت ایران ۵۸ سال دیگر دو برابر می‌شود.

 

کارشناس باروری معاون بهداشت افزود : چنانچه باروری زیر سطح جایگزین برای مدت طولانی ادامه یابد، میزان رشد جمعیت کمتر می‌شود. اولین نشانه‌های تداوم کاهش رشد جمعیت، کوچک شدن سهم جمعیت جوان و افزایش سهم جمعیت سالخورده در ساختار سنی جمعیت است.

 

وی اشاره کرد : همچنین سهم نیروی کار فعال که در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال هستند به مرور کاهش می‌یابد. ایران در حال حاضر در آغاز این روند تحول ساختار سنی جمعیت قرار دارد و چنانچه باروری پایین تداوم یابد، در سال‌های آینده سهم بزرگ جمعیت فعال آن به نفع جمعیت سالخورده شروع به کاستن می‌کند.

 

خزایی کارشناس باروری معاونت بهداشت اضافه کرد : در چنین وضعیتی، چنانچه نظام‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و تامین اجتماعی در ایران خود را با ساختار جمعیت رو به سالخورده‌ شدن منطبق نکنند، با مشکلات عدیده روبرو خواهند شد. برای مثال، با کم‌شدن جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی، کشور با مازاد تعداد مدارس و دانشگاه‌ها و شاغلین در این بخش‌ها، و با افزایش طول عمر و رشد نسبت جمعیت سالمند، صندوق‌های بازنشستگی با ورشکستگی و نظام‌های بهداشتی با بار بیماری و فشار‌های اقتصادی زیاد روبرو خواهند شد.


وی در ادامه گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که تصمیم برای داشتن فرزند بشدت متاثر از گرایش به ارزش‌های فردگرایانه است فردگرایی، به منزله اولویت‌دادن به رفاه و ابراز عقاید و خصوصیات خود، انتخاب شریک زندگی خود و شکل مورد دلخواه روابط و تعداد فرزندان، و تصمیم‌گیری در مورد تشکیل خانواده و فرزندآوری بر اساس علایق فردی، مبنای سطح پایین باروری است.

 

خزایی افزود: در نتیجه، اگر دولت و سیاستگذاران تصمیم به اتخاذ هرگونه اقدام و سیاستی برای افزایش باروری در کشور داشته باشند، کاملا ضروری است که در کنار بهبود شاخص‌های اقتصادی، و رفاهی زندگی (مانند اشتغال و مسکن) و ارتقای موقعیت اقتصادی و اجتماعی زنان در خانواده و جامعه، چرخش فرهنگی اخیر به سمت ارزش‌ها و هنجار‌های فردگرایانه، که تصمیم‌گیری افراد برای فرزندآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهند، را بطور جدی در محاسبات خود لحاظ کنند.

۱۳ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید