اخبار

اسهال و استفراغ می تواند نشانه کرونا در کودکان باشد

اسهال و استفراغ می تواند نشانه کرونا در کودکان باشد

 

اسهال، استفراغ و تب از شکایات شایع در کودکان است.

خانم شاطرآبادی کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشتی اظهار داشت: علایم گوارشی، یکی از  علامت های بیماری کرونا در کودکان است.

 این کارشناس افزود: اسهال می تواند علل متعدد ویروسی، باکتریای، انگلی و علل غیر عفونی داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده در 30 20 درصد موارد در روزهای ابتدایی، اسهال تنها تظاهر بیماری کرونا است و بیمار در آن زمان هنوز علایم ریوی همراه ندارد و گاه در کمتر از یک هفته بعد، علائم ریوی ظاهر می شود. معمولا در این مرحله از بیماری، اسهال بدون موکوس و خون است. مدت متوسط اسهال در بیماری کرونا، چهار روز بوده و تعداد دفعات دفع مدفوع از 3  تا 30 بار متغیر است.

ایشان در ادامه عنوان کرد: با وجود اینکه در بیماری کرونا، اسهال ممکن است ناشی از عوارض دارویی باشد، اما دستگاه گوارش به طورمستقیم یا غیر مستقیم می تواند درگیر شود و درگیری دستگاه گوارش و ریه ها ممکن است به طور غیر وابسته به هم رخ دهد .

این کارشناس در ادامه افزود: در مطالعات متعددی میزان درگیری روده ها در بیماری کرونا تا 50 درصد گزارش و مشخص شده که در زمان بستری، علائم خطر  در بیماران با اسهال، بیشتر از افراد بدون اسهال است و پیش آگهی بدتری دارد.

بنابراین توصیه می شود:

·        در هرکودک بیمار با اسهال حاد و آبکی با یا بدون استفراغ ، درد شکم، تب و یا علایم دستگاه تنفسی، به خصوص اگر سابقه مسافرت به مناطق آلوده، حضور در مناطق شلوغ، سابقه تماس با مورد قطعی و یا مشکوک به بیماری کرونا را دارند و یا حدود 5 روز بعد از شروع علایم تنفسی فوقانی و تحتانی، اسهال ، استفراغ و یا درد شکم دارند و یا علائم خطر در کودک مشاهده گردد، باید هر چه سریع تر به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.  

·        محتویات استفراغ و مدفوع درکودک مبتلا به کرونا آلوده کننده است و باید اصول بهداشتی در زمان مراقبت از کودک رعایت شود.

۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید