اخبار

"پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات "

"پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات "
 
 افضلی کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی در آستانه چهارمین روز از هفته ملی سلامت مردان و در راستای روزنگاراین هفته با موضوع پیشگیری از سرطان های شایع در مردان، عنوان کرد: سرطان پروستات یکی از شایع‌‌ترین سرطان ها در مردان  است، این بیماری معمولاً تا مراحل پیشرفته ممکن است بدون علامت باشد . این بیماری در مردان زیر 40 سال نادر است و احتمال ابتلا در مردان بالای50 سال افزایش می یابد، از هر 10 نفر  فرد مبتلا به سرطان پروستات 6 نفر سن بالای 65 سال دارند. به طور معمول سرطان پروستات به آرامی رشد می کند و در ابتدا به غده پروستات محدود است، که ممکن است آسیب جدی ایجاد نکند و به درمان نیازی نداشته باشند،  ولی برخی از انواع آن تهاجمی هستند و می توانند به سرعت منتشر شوند .
تاکنون عوامل خطر متعددی برای سرطان پروستات مطرح شده است که در این میان نقش سن، قومیت و سابقه خانوادگی ابـتلا بـه سـرطان پروستات به خوبی مشخص شده است .
کارشناس سلامت میانسالان افزود :سبک شیوه زندگی سالم وتغییرات رژیم غذایی می‌‌تواند به مقدار قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تغییر دهد. لذا مواد غذایی که درکاهش ابتلا به این سرطان موثر است به صورت زیر عنوان می گردد:  
*گوجه فرنگی و محصولات مربوط به آن به علت داشتن مقادیر بالای لیکوپن در کاهش خطر سرطان پروستات مؤثر است. افراد با دریافت بالای لیکوپن در مقایسه با افراد با دریافت کمتر لیکوپن، حدود 28 درصد کمتر در معرض خطر بروز این سرطان بودند وگوجه فرنگی پخته درمقایسه با گوجه فرنگی خام، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات بیشتر ارتباط دارد.
* سبزیجات خانواده کلم شامل کلم، بروکلی، گل کلم، کلم پیچ وکلم بروکسل به دلیل داشتن ترکیبات سم‌‌زدا و ضد سرطانی، منجر به کاهش رشد و تقسیم سلول‌‌های سرطانی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات  می شوند.
* وی اضافه کرد: خطر سرطان پروستات با افزایش مصرف سویا و حبوبات کاهش یافته است.
* مصرف ماهی به ویژه ماهی‌‌های حاوی مقدار بالای اسیدهای چرب امگا 3 از جمله سالمون و ساردین می‌‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مطرح باشد؛ و مصرف دو واحد ماهی در طول هفته می‌‌تواند در کاهش 17 درصدی بازگشت تومور پروستات نقش داشته باشد.
*خاطره افضلی عنوان کرد: مصرف زیاد گوشت قرمز و مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و هات داگ با افزایش خطر سرطان پروستات همراه است، بطوریکه مصرف زیاد گوشت قرمز از نوع فرآوری شده هم خطر بروز این بیماری و هم خطر پیشرفت، عود و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش  می دهد.
*مصرف بالای چربی اشباع در رژیم غذایی باعث افزایش خطر سرطان پروستات می‌‌شود؛ چربی اشباع در گوشت قرمز یا لبنیات پرچرب وجود دارد.
* پیروی از یک رژیم غذایی کم‌‌کربوهیدرات (نشاسته و غلات ) با مصرف پروتئین و چربی از منبع گیاهی، می‌‌تواند در جلوگیری از رخداد سرطان پروستات و یا پیشرفت آن مفید باشد .
* وی اشاره کرد : مصرف بیشتر از 1000 میلی گرم کلسیم در روز، می‌‌تواند در افزایش خطر سرطان پروستات نقش داشته باشد. همچنین احتمال داده شده است دریافت زیاد کلسیم از منابع لبنی با چربی بالا بیشتر در افزایش خطر سرطان پروستات نقش ایفا کند و دریافت منابع لبنی با چربی پایین خیلی مسئله ساز نباشد؛ بنابراین به مردان توصیه می‌‌شود که کلسیم و محصولات لبنی را بیش از مقدار توصیه شده، یعنی دو تا سه واحد در روز، مصرف نکرده و حتماً نوع کم چرب آن انتخاب کنند.
 
۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید