اخبار

♨️سرطان ها بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ در کشور محسوب می شوند

♨️سرطان ها بعد از بیماریهای قلبی و عروقی  دومین علت مرگ در کشور محسوب می شوند
 
💢دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه :🔻🔻
 
🔸امروزه سرطان ها بعد از بیماریهای قلبی و عروقی  دومین علت مرگ در کشور می باشند و سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.
 
🔸تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی در افزایش شیوع سرطان نقش مهمی را ایفا می نمایند. 
 
🔸در حال حاضر با پیشرفت روشهای تشخیص ودرمان ، نیمی از افرادی که با تشخیص سرطان تحت درمان قرار می گیرند ، پنج سال زنده خواهند بود. 
 
🔸متوسط میزان بقای ده ساله برای سرطان دو برابر۳۰ سال گذشته شده است و مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان های موثری که پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام است.
 
🔸متاسفانه باورهای نادرست می تواند مانع بزرگی در  اجرای برنامه های تشخیص زود هنگام سرطان ایجاد کند؛ چرا که باورهای نادرست فقط یک تلقی نادرست نیست که در ذهنها بماند بلکه بر جهتگیری انسانها در زندگی اثر میگذارد .
 
🔸در بحث سلامت این جهتگیری نادرست بر مهمترین موضوع زندگی (یعنی حیات) موثر خواهد بود؛ بنابراین تغییر این باورهای نادرست گامی موثر در پیشگیری از سرطان است.
 
🔸 با اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی  می توان افراد و گروه های در معرض خطر را نسبت به مشارکت در برنامه های غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان ترغیب نمود .
  
🔸داشتن شیوه زندگی ناسالم مانند عدم انجام فعالیت بدنی کافی، تغذیه نامناسب،  مصرف نا کافی میوه و سبزیجات، مصرف غذاهای فرآوری شده و مصرف دخانیات ازمهمترین علل بروز سرطان است که تمامی این موارد با آموزش و اطلاع رسانی قابل اصلاح می باشد.  
 
🔸هفته ملی مبارزه با سرطان فرصتی است برای آگاه سازی تمام افراد جامعه و امیدواریم با اجرای برنامه های آموزشی منسجم  بتوانیم گامی موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و عوارض آن برداریم.
 
✔️گفتنی است هفته اول بهمن به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نام گذاری شده و از ۷ سال پیش، پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف اطلاع رسانی و جلب حمایت برای کنترل سرطان و با شعار "سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خودمراقبتی و امید"، برگزار می شود.
 
📆روزشمار هفته ملی پویش مبارزه با سرطان سال ۹۹ ؛
 
▫️۱ بهمن ۹۹ : پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی و محیط سالم 
▫️۲ بهمن ۹۹: سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن
▫️۳ بهمن ۹۹: سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها 
▫️۴بهمن ۹۹:  سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی
▫️۵ بهمن ۹۹: سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن 
▫️۶ بهمن ۹۹: سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه 
▫️۷ بهمن ۹۹ : مدیریت سرطان در کودکان و جوانان 
 
🆔@k_health
 
https://t.me/k_healthmedia/1908
۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید