اخبار

اهمیت سلامت زنان و هفته ملی سلامت بانوان ایران در سال1399

اهمیت سلامت زنان و هفته ملی سلامت بانوان ایران در سال1399
 
افضلی کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی عنوان کرد: پویش هفته ملی سلامت بانوان ایران، همه ساله در هفته پایانی مهرماه با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترین اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می گردد. 
هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در سال جاری در شرایطی برگزار می شود که با  همه گیری کووید 19 مواجه هستیم. اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری  کووید ۱۹،  خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر  طولانی مدت این همه گیری، بر سلامتی جسمی، روا نی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد نماید.
  افضلی در ادامه گفت: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در همه گیری فوق، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بد رفتاری ها و آسیب های آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و.... آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد. از طرفی در این شرایط، کارکنان نظام سلامت از جمله بهورز، مراقب سلامت ، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان های کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.
افضلی عنوان کرد: شعار هفته سلامت بانوان ایران در سال جاری "سلامت زنان در دوره کرونا "انتخاب شده است و روزنگار هفته بصورت ذیل می باشد:                                                          
پنجشنبه24 مهر : زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده  در پیشگیری از کووید 19 
جمعه25 مهر : پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید 19 
شنبه26 مهر: شیوه زندگی سالم  زنان و کووید 19  با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید19
یکشنبه 27مهر: سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم ) در همه گیری کووید 19 
دوشنبه 28مهر: زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید 19
 سه شنبه 29مهر: نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید  19
چهارشنبه 30مهر: پیشگیری از آسیب های شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید 19
 
۲۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید