اخبار

23 مهر روز ملی مبارزه باسل

23 مهر روز ملی مبارزه باسل

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه عنوان کرد:

امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، بیماری سل است. حدس زده میشود که از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به باسیل سل آلوده بوده و درهر ثانیه یک نفر به تعداد آنان افزوده می شود.

 نگران کننده این است که طبق برآورد های موجود 50 میلیون نفر از این افراد، به باسیل سل مقاوم به چند دارو (MDR-TB)  آلوده هستند.

دکتر شکیبا افزود: در سال 2018 میلادی، حدود 10.2 میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده ( 5.9 میلیون نفر مرد، 3.5 میلیون نفر زن و  یک میلیون نفر کودک) که برآورد میشود حدود 1.67 میلیون نفر در اثر این بیماری جان می سپارند.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: بیش از 90% موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، کشورهایی که 75% موارد بیماری در آنها به فعال ترین گروه سنی به لحاظ اقتصادی (یعنی 15 تا 54 سالگی) تعلق دارد. در این کشورها یک فرد بزرگسال مبتلا به سل به طور متوسط 3 الی 4 ماه قادر به کار کردن نبوده و لذا 20 تا 30% درآمد سالانه خانواده وی از دست می رود؛ این در حالیست که با مرگ چنین فردی به طور متوسط 15 سال درآمد خانواده به طور یکجا از بین خواهد رفت.

واضح است که سل بجز لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیرمستقیم دیگری نیز بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آنها می گذارد .

وی افزود: مهر ماه هرسال به جهت تقارن  با سالروز در گذشت محمود ابن زکریای رازی  وتحقیقات ارزنده ان حکیم گرانقدر در باره بیماری سل،   روز ملی مبارزه با سل  نامگذاری گردیده است .نظر به ضرورت بزرگداشت این مناسبت  با شعار سازمان بهداشت جهانی "الان وقت پایان دادن به سل است " اطلاع رسانی وحساس سازی همگانی در راستای ارتقای اگاهی عموم الزامی  می باشد .

 سل یک بیماری عفونی ناشی از میکروبی بنام باسیل سل است که معمولا 80 درصد موارد ریه ها را مبتلا  ولی میتواند موجب ابتلا  اعضای دیگر بدن  مانند استخوانها ،مفاصل ، کلیه ، پوست و..... شود .

ایشان اضافه کرد: سل بطور عمده یک بیماری قابل انتقال از راه هواست ،هنگام عطسه سرفه حرف زدن وخندیدن توسط بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل  در هوا پراکنده میشود که  به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می ماند  اگر فردی سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس نماید  میکروب سل وارد ریه ها  می شود با این حال برای انتقال بیماری تماس طولانی  ونزدیک با بیمار لازم است .

دکتر شکیبا معاون بهداشتی گفت: شاه علامت بیماری سل سرفه طول کشیده بیش از دو هفته است ، کاهش وزن،  خلط خونی،  تنگی نفس خستگی زودرس وبی اشتهایی از دیگر علایم بیماری سل   می باشد.

   تشخیص بیماری سل از طریق آزمایش میکروسکوپی خلط (در دسترس ترین  وارزانترین روش)  گرافی قفسه سینه وسی تی اسکن و... میباشد . 

۲۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید