اخبار

باروری، و جوان ماندن ترکیب جمعیت، اولویتی ملی است

باروری، و جوان ماندن ترکیب جمعیت، اولویتی ملی است

 

باروری، تزاید نسل، جایگزینی و جوان ماندن ترکیب جمعیت، اولویتی ملی است که از زیر ساخت های مهم توسعه بوده و نزد جوامع، ادیان و فرق گوناگون همیشه مورد توجه بوده است، چرا که بقا و دوام هر جامعه به این موضوع مهم بستگی دارد.

سهیلا خزایی کارشناس باروری سالم عنوان کرد: قرآن کریم به موضوع باروری، افزایش زاد ولد و کثرت نفوس در آیات متعدد تاکید نموده است. کتاب وحی الهی، تزاید نسل را لطف و مرحمت خدا و نشانه ای از قدرت لایتناهی او می خواند. آیه 11 سوره مبارکه شورا بدان اشاره دارد: "خداوند آفریننده ی آسمانها و زمین است و از همنوعان شما، همسرانی برای شما خلق نموده و نیز از چهارپایان جفت هایی آفرید تا نسل مخلوقات ادامه یابد."

 وی افزود به پدیده باروری و زایش نسل در فرهنگ غنی و تمدن ایرانی اسلامی توجه ویژه ای شده است. رونق اقتصادی در همه جوامع متاثر از جمعیت جوان و مولد بوده و هست. در مقیاس کلان، مطابق با گزارش سازمان ملل (2018) نرخ باروری کلی در دنیا کاهش یافته و این نگرانی قابل طرح است که به دلیل کاهش سرمایه انسانی و همچنین جمعیت مولد در سال های نه چندان دور آتی، دنیا با مشکل چالش ها اجتماعی/ اقتصادی مواجه خواهد شود. کشور ما نیز چالشی بسی جدی تر دارد.

خزایی در ادامه عنوان کرد: ازدواج، تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، امنیت خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله مولفه های اساسی هستند که در سطح خرد بر تصمیمات باروری خانواده ها تاثیر می گذارد. اتخاذ سیاست جمعیت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری به ویژه ارتقاء نرخ باروری کل و حفظ جمعیت جوان مسیر راهبردی روشنی را برای تصمیم گیران در حوزه قانونگذاری، اجرا و مدیریت آن فراهم نموده است. طراحی و اجرای برنامه های تسهیل ازدواج، سیاست های دوستدار خانواده و فرزند آوری، کاهش آسیب های اجتماعی و ترویج فرزند آوری بهنگام و همچنین تداوم پایداری خانواده، از جمله اقدامات مهم فزونی باروری است.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید