اخبار

مردان و بیماری کووید-19

مردان و بیماری کووید-19

 

گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و  زن و مرد  در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند. درصد  ابتلا و سن افرادی که علائم شدید تری پیدا می کنند یا ابتلا  به کرونا در آنها منجر به مرگ می شود، در سال های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است.  همچنین تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده است و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

فریبا سهرابی رییس گروه میانسالان و سالمندان عنوان کرد:

مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید  19 نقش بازی می کنند و در مطالعات  متفاوت در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته اند، عبارتند از:

1.     دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم ها

2.     دلایل مربوط به، پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی  مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می شود.

3.     دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان  مبنی بر  برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه  مغفول ماندن تمرکز  بر سلامت که سبب می شود مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند و  به انجام آزمایش تن می دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت می ورزند.

4.     وجود بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی(فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز) بیشتر درمردان نسبت به زنان 

5.     رفتارهای ناسالم مردان مانند  تغذیه ناسالم و  بی تحرکی و مصرف دخانیات

سهرابی در ادامه تاکید کرد:

مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده تری ایجاد می کند، چرا که دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه ها می شود . باید گفت هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی کند. همچنین در زمان فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از زندگی بی تحرک و فعالیت بدنی کافی در این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می برد، همچنین در کاهش استرس های ناشی از این بیماری مهلک موثر می باشد.

۱۲ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید