اخبار

محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها

محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها

هفته ملی بدون دخانیات 6 الی 12 خرداد با شعار "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا"

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: استعمال دخانیات شایعترین عامل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی در جهان است که سالیانه سبب مرگ هشت میلیون نفر از مردم جهان می شود. یک میلیون از این موارد مرگ در اثر مواجهه افراد با دود دسته دوم مواد دخانی در اماکن عمومی و مسکونی به وقوع می پیوندد. هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ 31 ماه می، اقدامات گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی انجام می شود. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان" محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها" Protecting youth from industry manipulation and preventing them from tobacco and nicotine use" اعلام شده است.

دکتر شکیبا افزود :در این راستا مقرر است، فعالیت ها و اقدامات برای افزایش آگاهی عمومی، به خصوص جوانان، در خصوص تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم تمرکز یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد:  از این رو سازمان جهانی بهداشت توصیه نموده است تا بر ضرورت پررنگ شدن تاثیرات مخرب ترفند ها و روش های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی بر افزایش مصرف دخانیات توسط نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان و خنثی کردن آنها به هر شکل تاکید گرد. بر همین اساس با توجه به اپیدمی کویید 19 و ترفندهای صنایع دخانی برای سوء استفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف، شعار ملی امسال "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا" تعیین تعیین شده است. و با توجه به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس، معاونت بهداشتی اقداماتی به شرح ذیل به انجام رسانده است لازم به ذکر است فعالیت ها بطور مستمر تا شکست کرونا ادامه خواهد یافت:

-پلمب کلیه مرکز عرضه و سرو قلیان درسطح استان

-ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی  مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع موادغذایی

- ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی برای صدور مجوز خرده فروشی دخانیات در صنوف مشمول

-تشکیل تیم های بازرسی مشترک با ارگان های ذیربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان ومواد دخانی و اعمال قانون پیرو بخشنامه دادستان کل کشور به دادسراهای سراسر کشور مبنی بر حمایت

-آموزش عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات و مواجهه با دود دست دوم و اهمیت ترک دخانیات به صورت غیر حضوری

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید