اخبار

پاسخ به سوالات رایج در خصوص مصرف مواد غذایی ویژه ماه مبارک رمضان در زمان شیوع ویروس کرونا

پاسخ به سوالات رایج در خصوص مصرف مواد غذایی ویژه ماه مبارک رمضان در زمان شیوع ویروس کرونا

 

نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد:

در خصوص سالم سازی مواد غذایی خریداری شده لازم به توضیح است که تا کنون شواهدی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق دهان و سیستم گوارش وجود ندارد.

نیلوفر حیدری افزود:علت تاکید بر سالم سازی مواد غذایی قبل از مصرف، جلب توجه مصرف کننده بر این موضوع است که تماس با مواد غذایی که احتمال آلوده شدن با ذرات ناشی از تنفس، عطسه و سرفه فرد آلوده (ناقل یا مبتلا) را دارند می تواند سبب انتقال به دستگاه تنفس و آلودگی فرد شود، از این رو لازم است در سالم سازی مواد غذایی قبل از مصرف، موارد بهداشتی رعایت شود:

خرما:

·  فقط در بسته بندی های بهداشتی خریداری کنید.

·  از خرید خرمای فله ای، بدون بسته بندی، فشرده و له شده خودداری کنید. اگر خرمای تازه له شده در دمای محیط نگهداری شود،چسبناک و نرم شده و مستعد آلودگی  انتقال عوامل آلوده کننده است.

·  خرما را فقط از مراکز معتبر و شناخته شده و بهداشتی خریداری نمایید

·  به سالم بودن بسته بندی، دارا بودن مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقصا توجه کنید.

·  کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته‌بندی محصول در نظر گرفته‌شده ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد.

·  بسته بندی های خرما را پس از بازگشت به منزل ، مانند سایر بسته های خریداری شده، قبل از استفاده بشویید و یا به نحو مقتضی ضدعفونی نمایید.

·  قبل از مصرف، ابتدا دانه های خرما را بطور مجزا با اب سالم و پاکیزه بشویید. خرما ازجمله خوراکی‌هایی است که باید پیش از مصرف شسته شود تا از آلودگی های احتمالی در زمان برداشت ، بسته بندی و عرضه پاک شود.

·  اگر از تمیز بودن خرما مطمئن نیستید بهتر است ‌قبل از مصرف، خرماها را روی حرارت ملایم در قابلمه به گونه ای حرارت دهید که حرارت به همه نقاط خرما برسد.

·  خرمای تازه باید در دمای یخچال و به دور از گرمای محیط نگهداری شود. اما نگهداری خرمای خشک بیرون از یخچال و درون ظروف در بسته اشکالی ندارد.

·  از مصرف زیاد خرما هم مثل سایر مواد قندی و شیرین خوداری  کرده و به میزان متعادل و در حد دو سه عدد در زمان افطار یا سحر میل کنید.

زولبیا، بامیه و شیرینی های سنتی ویژه ماه مبارک رمضان:

زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا ، شله زرد خیلی شیرین و.... در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.بطور کلی توصیه می شود از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند ، چربی ،اسید های چرب اشباع و ترانس است و موجب چاقی ، دیابت و اختلالات چربی خون می شود خودداری کنید. و درصورت خرید به نکا ت زیر توجه کنید :

·  از مصرف این مواد غذایی به علت شیرینی بالا که سبب افت سریع قند خون می شود در وعده سحر خودداری کنید و در صورت مصرف مواد شیرین، بهترین زمان آن در وعده افطار است.

·  در جعبه‌های دارای مهر استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت خریداری کنید.

·  از مراکز فروش و قنادی های معتبر و دارای پروانه بهداشتی خریداری کنید.

·  دقت کنید که فروشنده در هنگام بسته بندی، از انبرک یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

·  مطمئن شوید که از روغن‌های مناسب و مخصوص تهیه شیرینی استفاده کرده و از چند بار مصرف کردن روغن خودداری کنند.

·  بهتر است قبل از مصرف، داخل ماکروفر یا روی حرارت اجاق گاز یا هر وسیله گرماساز دیگر حرارت داده و سپس میل کنید.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید