اخبار

​توصیه های تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های تنفسی ویروس کرونا یا COVID -19:

​توصیه های تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های تنفسی ویروس کرونا یا  COVID -19:

توصیه های تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های تنفسی و  COVID -19:

·        در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت گردد. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی ( نان و غلات ،سبزی ها ، میوه ها ، شیر و فرآورده های آن ، گوشت و  تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها ) قرار دارند.

·    به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C  شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن،  انواع کلم ، گل کلم ،گوجه فرنگی ، جوانه های گندم ، ماش و شبدر،  انواع مرکبات ( لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج ) ، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها  استفاده شود.

·        با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C می باشد می توان روزانه همراه با غذا استفاده گردد.

·        در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین  C می باشد، استفاده شود.

·        با توجه به نقش ویتامین های E وA در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A ( منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه ها ی زرد و نارنجی مانند هویج ، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات  و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) و منابع غذایی ویتامین E  ( روغن  های مایع مانند کانولا، گلرنگ ، آفتابگردان و ذرت)  استفاده شود.

·    از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود.

·        روزانه می توان با  استفاده از منابع غذایی ویتامین D )ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ)  به افزایش سطح ایمنی بدن کمک نمود.

·         جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی(گوشت قرمز، مرغ و ماهی ، تخم مرغ ، انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل ) استفاده شود.

·    روزانه از منابع غذایی ویتامین ها ی گروه  B مانند انواع سبزی ها برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات،  انواع گوشت ها ، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش و مغزها ( پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

·   مصرف 8-6 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود . نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند.

توصیه های تغذیه ای در بیماری های تنفسی:

·   مصرف روزانه کربوهیدرات ها، به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می شوند که مصرف انواع کربوهیدرات های پیچیده ازجمله برنج، انواع نان سبوس دار (جو و سنگک) و ماکارونی ترجیحا سبوس دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی ها و میوه ها توصیه می شود.

·   به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز براساس گروه های غذایی و رهنمود های غذایی ایران دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین ها شامل انواع گوشت ها ( قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات (لوبیا، ماش، عدس، نخود باقلا)، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه ( پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ) و انواع آجیل های بدون نمک می باشند.

·   به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید روزانه از روغن ها و چربیهای خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و ..... است. روغن هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و..... برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب تر ند. در ضمن این روغن ها به دلیل خواص آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ترکیبات پلی فنلی و ویتامین E، بتاکاروتن دارای ارزش تغذیه ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. توجه داشته باشید: مصرف روغن ها و چربی های حیوانی شامل، کره، روغن ماهی پیه، دنبه و .....باید محدود شود

·   مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیق تر شده و راحت تر حرکت کنند و تخلیه شوند. مصرف 8-6 لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود .

·   مصرف 6-4 وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف 2 تا 3 وعده غذایی حجیم توصیه می شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. درصورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس گردید مصرف آنها را کاهش دهند.

·   غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمتهای مختلف بدن و از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذا های حاوی مقادیر زیاد سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسرو ها و شوری ها و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود شود.

·   سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگر چه به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می توانند در مقابله با عفونتهای باکتریایی و ویروسی مفید باشند. اما شواهدی مبنی بر مصرف آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد.

بزرگنمایی اثرات مفید سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی و مصرف بی رویه آنها می تواند پیامدهای نا مطلوبی بر متابولیسم بدن و تداخل در جذب و تاثیر داروها و مکمل های تجویز شده داشته باشد.

 

 

گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید