اخبار

آنفلوانزا در سالمندان

آنفلوانزا در سالمندان

 

تغییرات دستگاه ایمنی در سالمندان موجب می شود که ابتلا به آنفلوانزا با شدت و عوارض بیشتری همراه باشد. این بیمارى در سالمندان بسیار خطرناک تر و شدیدتر است و 80 درصد و حتى در اپیدمى ها تا 90 درصد موارد فوت ناشى از این بیمارى در سالمندان اتفاق مى افتد. بطوریکه بیماری آنفلوانزا یکی از علل اصلی مرگ و میر در سالمندان است.

بدیعه پاکدین کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی عنوان کرد:

تزریق واکسن آنفلوانزا در ابتدای فصل سرما در کاهش بروز بیمارى و بسترى در بیمارستان و نیز کاهش مرگ و میر افراد سالمند موثر است. میزان پاسخ ایمنى در سالمندان بخصوص سالمندانى که مبتلا به بیمارى هاى دیگرى هستند بین 70-50 درصد است که این میزان پاسخ ایمنى گرچه از شیوع همه گیرى را مى کاهد ولى خطر آن را کاملاً برطرف نمى کند.

کارشناس سلامت سالمندان افزود: میزان واگیری در همه گیری هایی که در اجتماعات بزرگ اتفاق می افتد معمولاً بین10  تا 20 درصد است، در حالی که در اجتماعات بسته مثل خانه سالمندان به 50 درصد و بیشتر می رسد. همه گیری ها در مناطق معتدل معمولاً بیشتر در زمستان و در نواحی گرمسیر و اغلب در ماه های بارانی سال اتفاق می افتد.

ایشان در ادامه افزود: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه ، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، و گاهاً استفراغ و اسهال تظاهر می کند. در این میان تب و سرفه به عنوان علایم کلیدی مطرح می باشند .سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد؛ ولی سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا 7 روز خود به خود بهبود پیدا می کند.

اشکال بالینی بیماری متفاوت بوده و ممکن است نشانه هایی مثل سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی ویروسی و بیماری های حاد غیرقابل افتراق دستگاه تنفسی را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارش (تهوع، استفراغ و اسهال) نیز بروز می کند.

پاکدین در ادامه اضافه کرد: از آنجا که، ویروس آنفلوانزا از راه قطره های تنفسی وتماس نزدیک منتقل می شوند، لذا شست وشوی مداوم دست ها به علت آداب دست دادن وهم­چنین مراعات اصول بهداشتی در هنگام عطسه، سرفه، وهم­چنین عدم سیگار کشیدن در اماکن عمومی توصیه می گردد.
۲۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید