اخبار

سال گذشته 90 هزار و 579 نفر در استان علیه هپاتیت واکسینه شدند.

سال گذشته 90 هزار و 579 نفر در استان علیه هپاتیت واکسینه شدند.
 
مهندس خاصی رئیس گروه بیماری‌های واگیر استان کرمانشاه در گفتگو با ایسنا :🔻🔻
 
 🔹هپاتیت به معنای التهاب کبد است و عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که مهمترین آن آلودگی فرد بوسیله ویروس هپاتیت B است.
 
🔹استفاده از سرنگ مشترک جهت تزریق، خالکوبی و تاتو کردن یا سوراخ کردن گوش با وسایل آلوده، استفاده از مسواک یا تیغ ریش‌ تراشی آلوده به ویروس و فرورفتن اتفاقی سوزن آلوده به ویروس در بدن از جمله راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B است.
 
🔹 ویروس هپاتیت B در ترشحات بدن از قبیل بزاق، مایع منی و ترشحات مهبل وجود دارد و عدم رعایت اصول صحیح فعالیت جنسی و یا بی بندوباری جنسی می‌تواند موجب انتقال این ویروس شود.
 
🔹 انتقال از طریق مادر آلوده به نوزاد از جمله دیگر راه‌های انتقال این ویروس است و در حال حاضر این شیوه ی انتقال، مهمترین راه انتقال بیماری هپاتیت B در ایران است.
 
🔹 بهترین راه مقابله با بیماری هپاتیت B  تزریق واکسن است و در حال حاضر واکسیناسیون تمام نوزادان و افراد در معرض خطر انجام می‌شود.
 
🔹جهت پیشگیری و کنترل بیماری هپاتیت B در استان اقدامات لازم مبتنی بر دستور العمل کشوری و زیر نظر مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در خصوص آموزش، شناسایی ، مراقبت، درمان و مهمتر از همه واکسیناسیون صورت می‌گیرد و سال گذشته در مجموع 90 هزار و 579 نفر در استان علیه این بیماری واکسینه شده اند.
 
🔹هپاتیت B شایعترین نوع هپاتیت در جهان به شمار می‌رود و براساس آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی، حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان حامل این ویروس هستند و این بیماری پس از بیماری سل و مالاریا شایعترین بیماری عفونی و مسری جهان به شمار می‌رود.
 
🔹 بر اساس گزارش‌های ارائه شده میزان بروز هپاتیت B در کشور ما نیز در سال گذشته 10.7 در هر صد هزار نفر بوده که در استان کرمانشاه میزان بروز آن در این سال، 10.2 در هر صد هزار نفر برآورد شده است.
 
🔹نحوه فعالیت ویروس هپاتیت B در بدن به این گونه است که پس از ورود ویروس به درون بدن و پس از یک دوره نهفتگی، علایمی شبیه سرماخوردگی مانند ضعف، خستگی، احساس کسالت، بی‌اشتهایی، تب، درد عضلانی، التهاب مفاصل و بثورات پوستی ممکن است در فرد ایجاد شود.
 
🔹پس از مدتی با بهبود علائم مقدماتی، مرحله دوم علایم به صورت بروز زردی به همراه تیره‌رنگ شدن ادرار یا کمرنگ شدن مدفوع بروز می‌کند و بعد از این مرحله بیمار وارد مرحله نقاهت می‌شود که دوره بی علامتی بیماری است، اما بیمار قابلیت انتقال ویروس به دیگران را دارد.
 
🔹بیماری هپاتیت B در بیشتر مبتلایان تا پایان عمر به همین شکل باقی می‌ماند، اما در درصدی از بیماران این بیماری منجر به نارسایی کبد شده و در تعداد کمی هم منجر به سرطان کبد می‌شود که طبیعتاً کُشنده خواهد بود.
 
🔹 بطور معمول کودکان مبتلا علائم خفیف‌تری را بروز می دهند و بیشتر بدون علامت هستند.
 
 
۹ آذر ۱۳۹۸ ۲۱:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید