اخبار

عفونت های حاد تنفسی در کودکان

عفونت های حاد تنفسی در کودکان

عفونت های حاد تنفسی در کودکان و راههای پیشگیری از آن

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی

 

شهلا شاطر آبادی کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی عنوان کرد : هر ساله تعداد زیادی از کودکان زیر 5 سال به علت ابتلاء به عفونت های حاد تنفسی جان خود را از دست می دهند. این بیماریها در کودکان زیر 5 سال و بخصوص در فصل سرما، شایع اند، ولی با تشخیص و درمان صحیح و مناسب قابل پیشگیری هستند.

 

وی تأکید کرد: عفونت های تنفسی می توانند در هر قسمتی از دستگاه تنفسی مانند بینی، حلق، حنجره، راه های هوایی و ریه ها اتفاق بیفتد. اکثر کودکان دارایِ سرفه یا تنفس مشکل، تنها به یک عفونت خفیف، مثلاٌ سرماخوردگی مبتلا هستند. هر کودکی ممکن است طی سال به 12- 8  بار سرماخوردگی مبتلا شود. کودک مبتلا به سرماخوردگی به دلیل این که ترشحات بینی او به پشت حلق می ریزد، ممکن است سرفه داشته باشد.

ایشان در ادامه گفتند: شایع ترین بیماری تنفسی در کودکان که با سرفه یا دشواری تنفس  در کودک ظاهر می شود، پنومونی است. پنومونی، التهاب ریه ها است که می تواند به علل مختلف ایجاد شود. وقتی کودکان مبتلا به پنومونی می شوند، به علت التهاب بافت ریه، دارای تنفس تند تر از معمول هستند. وقتی پنومونی شدیدتر می شود، تغییرات التهابی بافت ریه بیشتر و علائم، خطرناک تر می شود. بنابراین توجه به علائم خطر فوری و نشانه های خطر در کودکان زیر 5 سال مهم است، چرا که مرگ کودکان بدحال،  اغلب در 24  ساعت اول و به ویژه در ساعات اول مراجعه اتفاق می افتد و با تشخیص به موقع و شروع هر چه سریع تر درمان می توان از بسیاری از موارد مرگ در کودکان پیشگیری نمود.

وی همچنین افزود : مراقبین کودک باید به علائم خطر در کودکان توجه داشته باشند و با مشاهده هر کدام از علائم خطر زیر کودک را سریعاً به نزدیکترین مرکزدرمانی ببرند.

علائم خطر فوری:

قطع تنفس  یا تنفس مشکل،  کبودی مخاط لب و دهان ( سیانوز مرکزی )، رنگ پریدگی شدید، اندام های سرد، بی هوشی یا کاهش شدید سطح هوشیاری و تشنج

علائم و نشانه های خطر:

الف) برای کودکان بالای 2 ماه:

قادر به نوشیدن یا شیرخوردن نبودن، تشنج، استفراغ هر چیزی، خواب آلودگی غیر عادی یا کاهش سطح هوشیاری

ب) برای شیرخواران زیر 2 ماه:

خوب شیرنخوردن، تشنج، تنفس تند (60 بار در دقیقه یا بیشتر) ، توکشیده شدن شدید قفسه سینه، تب (5/37  درجه سانتیگراد یا بالاتر- زیربغلی)، پایین بودن درجه حرارت بدن (کمتر از 5/35  درجه سانتیگراد- زیربغلی)، داشتن حرکت فقط وقتی که تحریک می‌شود و یا نداشتن هیچگونه حرکتی

  

ایشان در پایان مباحث خود، تأکید کردند که مراقبین کودک، باید برای پیشگیری ازعفونت های تنفسی در کودکان، به نکات زیر توجه داشته باشند:

·        بهداشت فردی را رعایت کرده  و آن را به کودکان بزرگتر آموزش دهند.

·        کودک خود را از افراد مبتلاء به سرفه یا سرما خوردگی دور نگه دارند.

·        دست‌ها را به طور مکرر با آب و صابون بشویند و در صورت لزوم، از مواد ضدعفونی‌کننده با پایه الکلی هم می‌توانند استفاده کنند.

·        در هنگام تغذیه کودک، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

·        کودک خود را از هوای آلوده  و دود سیگار تا حد امکان دور نگه دارند. 

·        بعد از استفاده از دستمال کاغذی، بلافاصله دور انداخته شود.

·        محیط خانه تمیز نگه داشته شود.

·        لازم است هرسال واکسن آنفولانزا زده شود.

۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید