اخبار

اهمیت انجام تن ارامی و تنفس در بارداری و زایمان

اهمیت انجام  تن ارامی و تنفس در بارداری و زایمان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی

اهمیت انجام  تن ارامی و تنفس در بارداری و زایمان

کتایون جلیلی کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی کرمانشاه عنوان کرد: حاملگی را می­توان به عنوان دوران گذر و انتقال که می­تواند همراه با آشفتگی های عاطفی مثبت و یا منفی همراه باشد، در نظر داشت. زایمان به عنوان حیاتی ترین بحران های زندگی زنان مطرح شده، و استرس های روانی، هیجانی و فیزیکی در آن اجتناب ناپذیر است .

اثرات اضطراب در بارداری

1.     کاهش فاکتور رشد

2.     زایمان زودرس یا Post date یا دفع مکونیوم

3.     ایجاد اختلال در مرحله دوم زایمان

4.     افسردگی بعد از زایمان

5.     اختلال در ایفای نقش مادری و دلبستگی مادر وکودک

ایشان راهکارهای مقابله با اضطراب را اینگونه بیان نمودند:  توکل بر خداوند، خوش بین بودن، افزایش اعتماد به نفس، استراحت کافی، حمایت خانوادگی اجتماعی، تغذیه مناسب، فعالیت جسمانی، مهارت های تنش زدایی (تن آرامی)

relaxation (تن آرامی): توانایی شل کردن بدن را تن آرامی می نامند.تن آرامی تکنیکی است برای آرام سازی عضلات بدن. از آنجا که بین ذهن و تن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، هرچه در جسم آرامش بیشتری برقرار گردد، در ذهن نیز آرامش بیشتری برقرار می شود.

تن آرامی به معنای گذراندن اوقاتی در آرامش؛ سکوت؛ گوش دادن به موسیقی و خواندن کتاب است که به مادر اجازه داده می شود تا به دور از نگرانی های زندگیش با کودک تطابق یابد.

کتایون جلیلی در ادامه گفتند: آرام نمودن فکر و بدن در طی بارداری احساس سلامتی را در مادرباردار ایجاد می­کند و این مسئله سبب بهبودی فیزیکی می­شود.

فواید جسمانی relaxation: کاهش ضربان قلب، کاهش تعداد تنفس، کاهش مصرف O2، کاهش لاکتات خون، افزایش عمق تنفس، افزایش امواج مثبت ، کاهش تنش عضلانی

فواید روانشناختی relaxation: افزایش وجد وخرسندی، مقاومت در برابر استرس، کاهش اضطراب، احساسات منفی انباشته در قلب از بین می­رود، افزایش قدرت تصمیم گیری، خلاقیت، افزایش توجه و تمرکز، افزایش انرژی، پرورش آگاهی

فواید اجتماعی ومعنوی relaxation: پذیرش خود و دیگران، بلوغ اخلاقی و خود شکوفایی، افزایش مهارت های ارتباطی و همدمی، افزایش خود انگیختگی و استقلال، افزایش روحیه معنوی

بنابراین: شل سازی آگاهانه عضلات به طور مستقیم موجب اتساع دهانه رحم نمی شود بلکه رحم را قادر می سازد تا بدون هیچ گونه مانعی به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد.

تن آرامی، غالباً به سه شکل انجام می شود:

1.     آرام سازی بدون ایجاد تنش

2.     آرام سازی پس از ایجاد تنش

3.     ارام سازی  تجسمی

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید