اخبار

نحوه برقراری ارتباط با مراجعه کننده برای مشاوره و ارائه خدمات

نحوه برقراری ارتباط با مراجعه کننده برای مشاوره و ارائه خدمات

نحوه برقراری ارتباط با مراجعه کننده برای مشاوره و ارائه خدمات

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 

فریبا سهرابی کارشناس مسئول سلامت میانسالان معاونت بهداشتی در خصوص نحوه برقراری ارتباط با مراجعه کننده برای مشاوره و ارائه خدمات اشاره داشتند که:

برقراری ارتباط در برنامه های سلامت به مفهوم به کارگیری راهکارهایی به منظور آگاه سازی و تاثیر بر تصمیمات فرد و جامعه برای ارتقای سلامت است. بدین ترتیب در برقراری ارتباط باید تمامی تلاش خود را بر این نکته متمرکز نماییم که افراد گروه هدف تشویق شوند تا به صورت داوطلبانه و بدون هیچ گونه اجبار از خدمات حوزه سلامت بهره مند شده و اقدام به ارتقاء سلامت نمایند.

ایشان در ادامه افزودند: مشاوره ارتباطی دو طرفه بین ارائه دهنده خدمت و گیرنده خدمت است که طی آن ارائه دهنده خدمت با توجه به نیازها، دانش و نگرش مراجعه کننده، به تصمیم گیری صحیح و هدایت او برای عملکرد مناسب کمک می نماید.

در فرایند مشاوره برای ارتقای رفتار، ارائه دهنده خدمت باید علاوه بر دانش و مهارت کافی برای ارائه خدمت، اصول مشاوره و ویژگی های مشاور از جمله برخورد گرم و دوستانه، رعایت احترام و حقوق مراجعه کننده، همدلی، رازداری، تعهد اخلاقی و وجدان کاری، سعی در شناخت فرهنگ و نیاز های اطلاعاتی و عاطفی مراجعه کننده را مد نظر قرار دهد.

در ابتدای ارائه خدمت توسط هریک از اعضای تیم سلامت، لازم است ارائه دهنده خدمت به اصول مشاوره و اصول برقراری ارتباط دو طرفه توجه نموده و در خصوص اهمیت خدمت مورد نظر و زمان لازم برای انجام آن و نحوه انجام آن توضیح دهد. برای آنکه بتوان ابتدا به مشکلی که فرد بیان می کند توجه نمود، ترجیح دارد از سوالات باز و کلی تری که مشاور را به مشکل اصلی مراجعه کننده هدایت می کند پرسیده شود.

اعضای تیم سلامت باید با ارائه بازخورد مناسب به مراجعه کننده از جمله:

- بیان نتایج بررسی

- تحسین رفتارهای مناسب

- ارائه توصیه ها و آموزش های لازم

- اطمینان از درک مطالب آموزش داده شده به گیرنده خدمت مشارکت مراجعه کننده را در ارتقای سلامت خود جلب نماید.

حفظ حریم خصوصی گیرنده خدمت در حین ارائه خدمات بویژه در خصوص خدمات سلامت باروری، رعایت اصل محرمانگی و رازداری در خصوص حفظ اطلاعات و نگهداری و بایگانی اطلاعات ثبت شده در مستندات سلامت مراجعه کنندگان مانند هر مستند دیگر مربوط به سلامت افراد، از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولیت آن به عهده تک تک اعضای تیم سلامت می باشد.

در ادامه ایشان به هدف اصلی ارائه خدمت انجام مداخلات سلامتی در جهت ارتقای وضعیت سلامت مراجعه کننده از جمله تغییر رفتار وی برای بهبود شیوه زندگی یا اتخاذ رویکردهای بهداشتی، انجام اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زود هنگام بیماری اشاره داشستند.

بدیهی است این امر به ناگهان اتفاق نمی افتد و مستلزم اقدامات زیر است:

- اولویت بندی مشکلات مراجعه کننده و پرداختن به مشکلات به ترتیب اولویت

- توجه به نیازهای مراجعه کننده و درجه اهمیت هریک از مشکلات و رفتارهایش

 - برنامه ریزی برای بهبود در خصوص اولویت تعیین شده

 - صرف زمان برای مشاوره و آموزش مکرر مراجعه کننده

 - توجه به نتیجه فرایند مشاوره و مراحل تغییر مشتری

- توجه به وضعیت سلامت و عوامل خطر در مراجعه کننده

۳۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید