اخبار

آزمایشات غربالگری بررسی ناهنجاری جنین در دوران بارداری

آزمایشات غربالگری بررسی ناهنجاری جنین در دوران بارداری

اهمیت انجام آزمایشات غربالگری بررسی ناهنجاری جنین در دوران بارداری

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 

آزمایشات غربالگری شانس یا احتمال این که جنین ابتلا به نقایص مادرزادی است را نشان می دهد. در واقع این آزمایش به طور یقین نمی تواند مشخص نماید آیا نوزاد مشکل دارد یا نه بلکه احتمال خطر را مشخص می نماید. اگر نتیجه تست مثبت باشد، این بدین معنی است که احتمال وجود نقص بالاتر از دیگران است. به همین خاطر پزشک ممکن است برای خانم باردار آزمایشات تشخیصی مانند آمنیوسنتز (نمونه گیری از مایع آمنیوتیک) انجام دهد تا از بابت سالم بودن جنین مطمئن شود.

اکرم روستایی شیردل کارشناس سلامت مادران عنوان کرد :اگر نتیجه تست غربالگری منفی شود، این بدین معنی است که احتمال وجود نقص در جنین آنقدر پایین است که احتیاج به پیگیری ندارد. ولیکن تضمیمی وجود ندارد که نوزاد طبیعی باشد.مزیت آزمایشات غربالگری این است که هیچ گونه خطر سقط را به همراه ندارد و صدمه ای به جنین نمی رساند. با توجه به محدودیت زمان اخذ مجوز سقط قانونی و ضرورت آگاهی والدین برای انتخاب غربالگری ناهنجاری جنین، مشاوره با خانم باردار باید در اولین ملاقات بارداری (هفته ۶ تا ۱۰ بارداری) انجام گیرد. ضمنا"غربالگری مرحله اول ناهنجاری جنین را با شروع هفته ۱۱ تا پایان هفته ۱۳ بارداری، غربالگری مرحله دوم در هفته ۱۵ تا ۱۷ بارداری و سونوگرافی جهت غربالگری ناهنجاری های اصلی در هفته ۱۶ تا ۱۸ بارداری باید انجام شود. 

 در ادامه کارشناس سلامت مادران نقایصی که در آزمایشات غربالگری ناهنجاری جنین کشف می شوند به شرح ذیل بیان کرد :

1-اختلالات کروموزومی (تریزومی ۲۱، ۱۸، ۱۳) که شایع ترین آن ها سندرم داون (مونگولیسم) می باشد.( قابل ذکر است شخصی که سندرم داون دارد، علاوه بر این که دارای چهره مشخص و متفاوتی می باشد، دچار ناتوانی در یادگیری و مشکلات پزشکی نیز هست. هیچ درمانی برای سندرم داون وجود ندارد و تا آخر عمر همراه فرد می باشد.)

2- اختلال نقص لوله عصبی و ناهنجاری های اصلی در جنین

۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید