اخبار

خطر سنجی سکته های قلبی، مغزی

خطر سنجی سکته های قلبی، مغزی

خاطره افضلی کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی عنوان کرد:

سکته های قلبی عروقی شایعترین علل مرگ و میر در اغلب جوامع بشری هستند. در کشور ما نیز بیماری های قلبی عروقی و در راس آنها سکته های قلبی و مغزی شایعترین علل مرگ ومیر هستند. خطر سنجی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته های قلبی مغزی طی ده سال آینده بوده و به شما کمک می کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، احتمال بروز آنها را کاهش دهید. بدین منظور ابزاری به نام نمره خطر، تهیه شده است که با استفاده از آن میزان احتمال سکته قلبی و مغزی طی ده سال آینده را می توانید محاسبه کنید.

خطر سنجی، با بررسی عوامل خطر متعددی نظیرسن، جنس، میزان کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکانپذیر است .از آنجا که بیشتر مرگ های زودرس در افراد با عامل خطر متوسط و اغلب بدون علامت رخ می دهد توصیه می شود همه افراد بالای 40 سال و افراد 30 تا40 سال دارای حداقل یک عامل خطر،  با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی خطر سنجی شوند و براساس میزان خطر، آموزش های لازم را دریافت و اقدامات مناسب را انجام داده و مراجعه بعدی خود را به مراکز فوق برای پیگیری و ارزیابی نحوه پیشرفت برنامه ریزی کنند. پزشکان و مراقبین سلامت، راهکارهای لازم برای کاهش میزان خطرات را به مراجعین توصیه می کنند.

 وی در ادامه اظهار داشت: پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی و کاهش خطر آنها از طریق کنترل دقیق بیماری دیابت و فشارخون بالا و اختلال چربی خون و ترک استعمال دخانیات و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب امکانپذیر است.

۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید