اخبار

نقش تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا

نقش تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل  فشار خون بالا

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد : پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می شود. همچنین فشارخون بالای کنترل نشده می تواندمنجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می یابد. برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا و کنترل آن بکارگیری نکات زیر ضروری است :

کنترل وزن:

چربی اضافی ذخیره شده در بدن به ویژه چربی ناحیه شکمی می تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خطر بروز حمله قلبی و مغزی را افزایش دهد . کاهش وزن به تنهایی یکی از موثر ترین درمان های غیر دارویی برای مبتلایان به پرفشاری خون می باشد .

کاهش مصرف سدیم :

نمک در افزایش فشار خون بسیاری از افراد  تاثیر دارد . کسانی که یکی یا هر دو والدین آنها مبتلا به پرفشاری خون است . افراد بالای 50 سال با مصرف نمک شانس بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون دارند . فشار خون یک سوم تا نیمی از افراد مبتلا به پرفشاری خون نسبت به نمک حساس می باشد .سدیم ( ماده موثره نمک ) در انواع محصولات غذایی به صورت آشکار و پنهان وجود دارد . برخی منبع عمده غذایی سدیم عبارتند از :

1-مواد غذایی نمک سود و دودی شده 2- انواع شور و ترشی 3- تنقلات شور مانند چیبس ، پفک و ...4- محصولا غذایی که حاوی مونو سدیم گلوتامات هستند مانند بیسکویت و شکلات های خارجی( که روی برچسب محصول به آن اشاره شده ) 5- جوش شیرین که در پخت شیرینی و کیک کاربرد دارد 6- نان هایی که در پخت آنها جوش شیرین بکار رفته 

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی ، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر 50 سال پنج گرم ( یک قاشق مربا خوری سر صاف ) است .افراد بالای 50 سال ، بیماران قلبی و عروقی و کودکان باید روزانه سه گرم نمک مصرف کنند .

افزایش مصرف پتاسیم :

بسیاری از پژوهش ها نشان داده اند که پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون موثر است . بنابراین مصرف مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه ها ( موز ، زرد آلو ، پرتقال ، انجیر ، هلو ، گریپ فروت ، انگور و آلو )   ، سبزی ها ( سیب زمینی ، سیر ، کلم بروکلی ، کدو سبز ، قارچ ، گوجه فرنگی ) و حبوبات نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون دارند .

در کمبود پتاسیم ، ضعف ( به خصوص در پاها ) احساس کرخی ، گرفتگی ماهیچه ها ، ضربان قلب نامنظم ، بیش از حد می باشد .

استفاده از منابع غذایی  دارای منیزیوم :

منیزیوم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ ها به شمار می رود . از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می تواند در تنظیم فشار خون ایفای نقش کند . دریافت مقادیر مناسبی منیزیوم از طریق منابع غذایی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره ، مغزها حبوبات و غذاهای دریایی توصیه می شود .

استفاده از منابع غذایی دارای  کلسیم :

منابع غذایی کلسیم مانند شیر سبب کاهش فشار خون می شوند . روزانه باید 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم دریافت نمود . یک لیوان شیر حدود 300 میلی گرم کلسیم دارد . سایر منابع خوب کلسیم عبارت هستند از : ماست ، پنیر ،کشک ،  دوغ ، بادام ، کنجد و انواع کلم  

کاهش مصرف چربی :

از آنجا که پرفشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می شوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن موثر است پس چربی به عنوان یک عامل تغذیه ای در ایجاد فشار خون بالا موثر است .

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید