اخبار

شیرم به نظر کافی نیست، چه کنم؟

شیرم به نظر کافی نیست، چه کنم؟

 

بهناز کاملی رییس گروه نوزادان و  کودکان معاونت بهداشتی استان در زمینه سؤالات رایج  مادران در مورد مشکلات شیردهى اینگونه میگوید:

-اکثر مادرانی که شیر خوار کمتر از 6 ماه دارند،  سوالاتی می نمایند که معمولا  بین همه رایج است بطور مثال:

·         شیرخوارم زیاد گریه می کند،آیا شیرم کافی نیست ؟ سینه هایم نرم و سبک اند و نشت شیر ندارند، آیا شیرم کافی نیست؟ و...

کاملی افزود : در پاسخ به اینگونه پرسشها بایستی علاوه بر بالابردن اعتماد به نفس مادر به این نکته توجه داشت که مادر چگونه تشخیص دهد که شیرش کافی است. بهترین راه برای تشخیص کفایت شیرمادر، افزایش وزن شیرخوار و ترسیم منحنی رشد او می باشد. مادران عزیزمی بایستی از پزشک و کارکنان واحدهای بهداشتى درمانى بخواهند که در هر بار مراجعه منحنی رشد فرزندشان را روی ً کارت رشد او رسم کرده و به او توضیح دهند. معمولا نوزادان در روزهای اول تولد مقدار10-7 درصد وزن تولدشان را از دست می دهند اگر این امر در بررسی که پزشک انجام می دهد، بدون علائم کم آبی و بیماری نوزاد باشد، طبیعی است و پس از چند روز(2 و حداکثر 3 هفتگی) به وزن هنگام تولد خود می رسند. سپس حدود 500 گرم یا بیشتر افزایش وزن در ماه مطلوب است. اما وزن گیری برخی شیرخواران آهسته تر از بقیه است و احتمال دارد با وجود تغذیه خوب، وزن شان کمتر از 500 گرم در ماه افزایش یابد.

کاملی در ادامه گفت : افزایش وزن شیرخوار در 6 ماه اول تولد هر هفته به میزان 200-100 گرم در صورت تغذیه انحصاری با شیرمادر مطلوب است. اما گاهی ممکن است وزن شیرخواری درطول یک هفته بدون بیماری خیلی کم اضافه شود، اما در هفته های بعد این کمبود را جبران نماید. این تفاوت ها در وزن گیری هفتگی کاملا طبیعی است اما باید به خاطر داشته باشیم که وزن گیری ماهانه کودک  ثابت است.

کاملی اضافه کرد که: سریع ترین وزن گیری شیر خواردر سه ماه اول عمر اتفاق می افتد  و پس از آن آهسته تر می شود.  

راه های دیگر تشخیص کفایت شیرمادر در شیرخوارانی که فقط شیرمادر می خورند و تا زمانی که بطور انحصاری با شیرمادر تغذیه می شوند، عبارتند از:

- وجود تعداد 6 کهنه مرطوب یا بیشتر در 24 ساعت با ادرار کمرنگ از روز چهارم تولد به بعد.

 -اجابت مزاج 8-3 بار در 24 ساعت (بعد از یک ماهگی ممکن است این دفعات کاهش یابد و حتی هرچند روز یک اجابت مزاج نرم و حجیم داشته باشد بدون اینکه بیمار باشد)

- هشیار بودن شیر خوار

- داشتن قدرت عضلانی مناسب و پوست شاداب.

۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید