اخبار

​مناسب ترین فاصله سنی بین دو فرزند چند سال است؟

​مناسب ترین فاصله سنی بین دو فرزند چند سال است؟

از پرسش های مهمی که همواره ذهن والدین را درگیر خود می کند این است که بعد از فرزند اول چه موقع دوباره صاحب فرزند شوند؟ ممکن است بسیاری از والدین به این بیاندیشند، هنگامی که اولین فرزند در حال رشد و بزرگ شدن است ، دومین کودک خود را نیز به دنیا بیاورند که هر دو با هم بزرگ شوند اما باید بدانید قضیه به همین سادگی نیست و فاصله سنی کودک باید با توجه به وضعیت جسمی و روحی مادر تعیین شود. بدن مادر به حداقل 3 سال زمان نیاز دارد تا بتواند شرایط جسمی و روحی خود را بازیابد و به شرایطی برسد که نیازهای یک کودک دیگر را برطرف سازد.فاصله سنی بین فرزندان

سهیلا خزایی کارشناس سلامت باروری گفت :یکی از مشکلاتی که در بارداری دوم به فاصله کمتر از 3 سال برای مادران وجود دارد کم خونی یا آنمی است که مادر و کودک را هدف قرار می دهد. نشانه های این بیماری قبل از بارداری دوم پنهان می ماند و زمانی بروز پیدا می کند که مادربارداری دوم را تجربه می کند.

با توجه به اینکه کم خونی در مادران با فاصله کم بین دو بارداری ،سبب خونریزی بیش از حد ،قبل ، حین و بعد از زایمان می شود و آنمی در این مادران باردار سبب زایمان زودرس می گردد. احتمال مرگ و میر در مادرانی که فاصله زایمان اول و دوم آنها کمتر از 3 سال است بیشتر از زنان باردار دیگر است.آنمی سبب می شود مادران با فاصله زمانی کمتر از 3 سال بین دو بارداری ،نوزادانی با وزن کم به دنیا آورند . این مشکل مادران باردار سبب می شود که نوزادانی به دنیا آورند که دچار اختلالات حرکتی ،رفتاری و یادگیری هستند.

وی در ادامه اظهار داشت : فاصله بارداری کمتر از 18 ماه خطر تولد نوزاد زودرس و نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد.

از آنجا که برخی از زنان می پندارند رعایت فاصله سنی بین دو کودک تا سه سال فقط برای آن دسته از خانمهایی است که زایمان سزارین داشته اند و خانمهایی که طبیعی زایمان کرده اند نیاز نیست این فاصله را رعایت کنند اما باید بدانید نوع زایمان ربطی به میزان فاصله سنی فرزندان ندارد بنابراین باید مادرانی که زایمان طبیعی یا سزارین در بارداری خود را تجربه کرده اند ،سه سال بین تولد دو کودک خود فاصله بیندازند تا از این طریق به حفظ سلامت خود و کودک شان کمک کنند.

خزایی به این نکته اشاره کرد از جمله مشکلات دیگری که مادران با فاصله کمتر از 3 سال بین تولد دو  فرزند با آن روبرو هستند ،کم خونی ،کمبود کلسیم، کمبود مواد مغذی و مشکلات شیردهی است زیرا بدن مادر در بعد از هر بارداری برای بازگشت به حالت طبیعی به زمان نیاز دارد تا بتواند مواد معدنی، کلسیم و ویتامین های مورد نیاز خود را برای بارداری بعد تامین کند ، بنابراین رعایت سه سال فاصله بین دو زایمان برای حفظ سلامت مادر الزامی است.بارداری های متوالی موجب به خطر افتادن سلامت کودک اول هم می شود زیرا هنگامی که فاصله بین دو بارداری کمتر از دوسال می شود ،مادر ناگزیر می شود که کودک خود را از شیر بگیرد، بدین ترتیب کودک کمتر از 24 ماه شیر مادر می خورد و ممکن است با قطع زودهنگام  شیر مادر، سلامت جسمی کودک به خطر افتد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید