اخبار

گزارش بروز صفر تولد بیمار بتاتالاسمی ماژور در جمعیت تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

گزارش بروز صفر تولد بیمار بتاتالاسمی ماژور در جمعیت تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 
گزارش بروز صفر تولد بیمار بتاتالاسمی ماژور در جمعیت تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 
دکتر ابراهیم شکیبا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد : برنامه کنترل بروز بیماری بتاتالاسمی ماژور از سال 76 با ادغام در شبکه های بهداشتی درمانی و با هدف کاهش بروز بیماری با غربالگری کلیه داوطلبین ازدواج و شناسایی زوجین ناقل تالاسمی همزمان با کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آغاز شد.
دکتر ابراهیم شکیبا افزود: در استان کرمانشاه قبل از سال 76 سالیانه شاهد تولد حدود 25 بیمار بتاتالاسمی ماژور بودیم که به محض ادغام برنامه پیشگیری و شناسایی زوجین ناقل و پرخطر تالاسمی و برگزاری جلسات آموزشی، مشاوره، مراقبت و خدمات تشخیص پیش از تولد و سقط درمانی جنین مبتلا به بیماری، پس از 3 سال از اجرای برنامه (طی سالهای 79تا 89 ) بروز بیماری به متوسط 3 تولد در سال کاهش یافت که بیانگر موفقیت بسیار چشمگیر برنامه می باشد.
معاون بهداشتی در ادامه گفت :از سال 89 در سایه الطاف الهی و تلاش مستمر و بی وقفه کلیه عوامل دست اندرکار به هدف برنامه  (بروز صفر تالاسمی)رسیدیم. از ابتدای اجرای برنامه تاکنون حداقل از تولد حدود 450 بیمار تالاسمی ماژور پیشگیری بعمل آمده که با توجه به درد رنج بیماران و آسیب های روحی خانواده های درگیر بیماری اقدامی بسیار ارزنده و انسانی صورت گرفته است.
دکتر شکیبا اظهار داشت که تولد هر بیمار تالاسمی حدود 000/100 دلار خسارت به سرمایه های ملی وارد می کند که به احتساب پیشگیری های موفق برنامه حدود 000/000/45 دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است.
ایشان در پایان مباحث خود گفت : از ویژگی های برنامه تالاسمی حساسیت و مراقبت ویژه زوجین از بدو شناسایی تا پایان سن باروری می باشد که هر ماهه بطور فعال تحت مراقبت و مشاوره کارشناسان و پزشکان مشاور سیستم قرار می گیرند که به احتساب حدود 1200 زوج ناقل در استان سالیانه شاهد حدود 36000 مراقبت و مشاوره فعال در سیستم شبکه های بهداشتی درمانی می باشیم که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. 
 
۲۵ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید