اخبار

چند ساعت خواب در شبانه روز برای دانش آموز لازم است؟

چند ساعت خواب در شبانه روز برای دانش آموز لازم است؟

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 

ناهید جلیلیان کارشناس سلامت نوجوانان و جوانان مدارس عنوان کرد: چرخه خواب وبیداری یکی ازچرخه های زیستی است که توسط عملکرد فیزیولوژیک بدن، در روشنایی و تاریکی، فعالیتهای کاری، تفریحی وتحت تأثیر قرار میگیرد. خواب، انرژی از دست رفته سلول‌های بدن و مغز را پس از یک دوره فعالیت روزانه ترمیم می‌کند.

وی اظهار داشت:کم خوابی موجب خستگی و بی‌حالی زودهنگام و در صورت استمرار، باعث فرسودگی و خستگی می‌شود. اختلال خواب موجب بدخلقی، پایین آمدن آستانه تحمل و عصبی شدن افراد می‌شود

جلیلیان کارشناس سلامت مدارس گفت: رابطه بین خواب و حافظه نشان می‌دهد که بسیاری از چیزهایی که می‌آموزیم، پس از  24ساعت برای ذهن معنا پیدا می‌کند، برای همین  توصیه می‌شود دانش‌آموزان درس‌های هر روز مدرسه و کلاس را در همان روز بخوانند و به خاطر همین رابطه لازم است 24ساعت قبل از هر امتحان از خواندن و یادگیری مطالب جدید پرهیز کنند از آنجایی که دوران مدرسه طیف گسترده ای از تغییرات را در زندگی کودکان و نوجوانان پدید می آورد، به تبع ساعت خواب آن ها نیز نیازمند مدیریت صحیح است..

وی افزود به طوری کلی دو نوع خواب وجود دارد: خوابیدن حرکت سریع چشم یا REM و خواب non-REM که بسته به سن افراد مقدار صرف خواب آن ها در این دو مرحله متفاوت خواهد بود. وجود هر دو نوع خواب، برای یادگیری مطلوب لازم است؛ اما خوابیدن REM مخصوص کارکرد های شناختی، مانند خاطرات تثبیت شده و برای رشد و توسعه سیستم عصبی مرکزی است؛ اما خوابیدن غیر REM یا همان Non-REM، بیش تر حالت ترمیمی دارد. به بیانی دیگر، نوع دوم از خوابیدن به ما کمک می کند تا در طول روز بیدار باشیم و در هوشیاری به سر ببریم.

وی در مورد الگوی خواب در دوره پیش دبستانی ( 3 الی 5 سال) گفت: کودکان پیش دبستانی برحسب سن به خوابیدن طولانی تری نیاز دارند. با توجه به گزارشی از موسسه ملی خواب، پیش دبستانی ها به 10 تا 13 ساعت خوابیدن در طول شب نیاز دارند.

وی اظهار داشت : موسسه ی ملی خواب 9 الی 11 ساعت خوابیدن را برای کودکان ( 6 تا 13 سال) توصیه می کند. کودکان و نوجوانان در این گروه سنی مقدار زیادی از زمان خوابیدن خود را در نوع موج آرام و یا خواب عمیق سپری می کنند. ازآنجاکه این نوع خوابیدن، حالت ترمیمی دارد، کودکان مدرسه در طول روز بسیار هوشیارتر هستند.

جلیلیان همچنین افزود :زمان خواب توصیه شده برای نوجوانان 14 تا 17 ساله را 8 تا 10 ساعت در طول شب عنوان کرده اند. دلیل کم خوابی نوجوانان در این سن، معمولا فعالیت های زیاد در طول روز است که باعث می شود نتوانند شب به موقع بخوابند. از سوی دیگر، برای رفتن به مدرسه مجبور هستند بسیار زودتر از خواب برخیزند. همچنین در این سن، پدر و مادر کنترل کم تری بر روی زمان خوابیدن فرزندان خود دارند که به خودی خود موجب کاهش خواب این قشر می شود.

 وی گفت : خوابیدن کافی برای کودکان و نوجوانان می تواند بر تمامی جوانب زندگی روزانه ی آن ها تاثیرگذار باشد.کاهش عملکرد فرزندان در صورت خواب کم تنها به مدرسه منتهی نشده و بر توجه، تمرکز، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله نیز تاثیر گذار است.

ایشان در پایان مباحث خود به چند نکات مهم جهت بهبود خواب اشاره داشت :لازم است برنامه خواب منظم و دقیقی داشته باشید که زمان خوابیدن روز های عادی هفته با تعطیلات آخر هفته تفاوت داشته باشد، بر اساس نیاز ساعت، خواب و بیداری خود را ثابت کنید، پیوستگی و طول زمان خواب را رعایت کنید، در فاصله سه ساعت قبل از خواب، از خوردن غذای سنگین بپرهیزید، از خوردن مواد قندی و شیرین  قبل از خواب بپرهیزید، در معرض نور قرار گرفتن چشم ها باعث اختلال خواب می شود. این نور ممکن است نور چراغ، تلویزیون ، موبایل یا مانیتور کامپیوتر باشد، تنظیم درجه حرارت اتاق خواب: طبق تحقیقات جدید انسیتوی بین المللی سلامت، وقتی در اتاق سرد بخوابید بدن شما کالری بیشتری می سوزاند و این برای سلامت مفید است.

۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۰۸:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید