اخبار

بیماری شیرین ؛ اپیدمی تلخ تاریخ

بیماری شیرین ؛ اپیدمی تلخ تاریخ
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. 
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 
دکتر ابراهیم شکیبا گفت: تا پایان سال 2017 بیش از 425 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال دنیا مبتلا به دیابت بودند که تا سال 2045 به بیش از 619 میلیون نفر خواهند رسید. 
وی در آستانه روز جهانی دیابت 14 نوامبر (23 آبانماه) گفت: در سال 2015 برای اولین بار تعداد کودکان و نوجوانان کمتر از 14 سال در جهان که مبتلا به دیابت نوع یک بودند از مرز نیم میلیون نفر گذشت و اکنون یک میلیون کودک و نوجوان کمتر از 19 سال در جهان وجود دارد که مبتلا به دیابت نوع یک می باشند.
وی با بیان اینکه سالانه چهار میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند، اضافه کرد: از طرف دیگر 392 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: اکنون حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.
دکتر شکیبا افزود: با توجه به اینکه خانواده ها نقش مهمی را در رفع عوامل خطر قابل تغییر برای دیابت نوع 2 بازی می کنند می بایست با آموزش و ترویج فعالیت بدنی و تغذیه مناسب سبک زندگی خانوارها را تغییر داد.
وی تصریح کرد به همین جهت شعار روز جهانی دیابت برای دو سال متوالی «دیابت و خانواده» می باشد و مجمع عمومی سازمان ملل، در تاریخ 20 دسامبر سال 2006 با پذیرش قطعنامه‌ای دیابت را یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه‌های هنگفت معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت‌ها و کل جهان با آن مواجه هستند.
دکتر شکیبا اضافه کرد: در این راستا مراسم روز جهانی دیابت هرساله در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌گردد و کشور ما نیز این مراسم را با برنامه های مختلف با شعار مرتبط سال با هدف اطلاع‌رسانی گسترده به جوامع، سیاستمداران و ذینفعان در سراسر کشور برای توجه ویژه به دیابت برگزار می کند.
 
۲۳ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید