اخبار

80 درصد موارد نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان است

80 درصد موارد نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان است

 

با اشاره به اینکه  هر ساله 11 اکتبر (19 مهر) مصادف با روز جهانی بینایی نامگذاری شده است، مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفتستایش بینایی یک رویداد سالیانه است که تلاش می کند تا توجه عمومی را به این نکته جلب کند که 80 درصد موارد نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان است.

دکتر ویدا صنیعی در رابطه با موضوع بزرگداشت روز جهانی بینایی گفت: از 45 میلیون نابینای مطلق و 135 میلیون نیمه نابینایی فعلی در جهان بیش از 90درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و در هر پنج ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان افزوده می شود و در هر دقیقه یک کودک نابینا می گردد.

وی گفت: حدود هفت درصد از ایرانیان به درجاتی از اختلالات بینایی مبتلا هستند. میزان کم بینایی در هر جامعه ای 4 تا 6 برابر آمار نابینایی آن جامعه است که در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه تا سال 2020، 100 میلیون نفر دیگر به دلایل نه چندان پیچیده دچار نابینایی یا کم بینایی خواهند شد.

وی اظهار داشت: زنان به میزان قابل توجهی با خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال بینایی نسبت به مردان مواجه هستند.

ایشان مردم را به خود مراقبتی توصیه کرد و گفت: خیره ماندن و نگاه مستمر به مانیتور رایانه و صفحه تلفن همراه، خشکی و خستگی چشم ایجاد می کند، هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی (6 متری) و دورتر نگاه کنید.

ایشان در ادامه توضیح داد: مراقب سلامت چشم کودکان و نوجوانان خود باشید و آنها را در مورد خطرات و عواقب برگشت ناپذیر نگاه کردن به خورشید آگاه کنید. عدسی چشم کودکان کاملاً شفاف است و اشعه بیشتری از فرابنفش به چشم کودکان وارد می شود و بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند، علاوه بر این، عینک آفتابی به همان دلایلی که برای بزرگسالان توصیه می شود برای کودکان هم مفید است.

دکتر صنیعی اضافه کرد: تناسب میان کار چشمی نزدیک (مانند مطالعه، کار با کامپیوتر، کار با تلفن های همراه و خیاطی) و دور (مانند رانندگی، کوه نوردی، دیدن تلویزیون از دور و تیراندازی) موجب تعادل بینایی می شود.

وی تصریح کرد: گشت و گذار در طبیعت، استفاده از کتاب های صوتی، کم کردن کارهای چشمی (نگاه بی تمرکز) و دادن استراحت به چشم (بستن چشم) موجب تمدد چشم می شود.

وی در ادامه گفت: سیگار عامل خطر شناخته شده برای بیماری های آب مروارید، ناخنک، فرسودگی سنی شبکیه و بیماری تیروئید چشمی است.

به گفته ایشان عینک آفتابی و کلاه لبه دار می تواند از ایجاد علائم برف زدگی از جمله تاری دید، تورم و ترشح اشک که بسیار ناخوشایند و دردناک است جلوگیری کند و موجب کم کردن احتمال ابتلا به آب مروارید، ناخنک و بدخیمی های چشم و پلک می شود.

همچنین افزود: مصرف سبزی، میوه و لبنیات بر سلامت قرنیه، لنز و شبکیه با پیشگیری از نوع پیشرفته فرسودگی سنی شبکیه و بهبود وضعیت اشک چشم تأثیر دارد.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت در ادامه اشاره کرد که، بازتاب نور و اشعه فرابنفش خورشید از سطح برف، حتی در شرایط ابری می تواند علائم برف زدگی ایجاد کند که شامل تاری دید، تورم پلک و اشک ریزش به دلیل جراحت منتشر سطح چشم می باشد که این مورد بسیار ناخوشایند و دردناک است.

دکتر صنیعی با بیان اینکه بهداشت چشم، برای پلک ها قابل تعریف است، افزود: برای افرادی که لبه پلکشان التهاب دارد، شستشوی روزانه (یک روز در میان یا هفتگی) لبه پلک (محل سرمه) و ریشه مژه ها توصیه می شود. این کار با شامپو بچه رقیق شده یا شامپو مخصوص پلک، انجام می شود.

وی ادامه داد: پلک زدن طبیعی، هنگام کار چشمی کم می شود و این موجب خشکی چشم و اختلال غدد لبه پلک می شود. تمرین پلک زدن فعال و کامل (3 بار در روز و هر بار 15 بار) در این شرایط توصیه می شود.

کارشناس مسئول بیماریها در ادامه سخنان خود گفت: برای تشخیص و درمان به موقع و مؤثر تنبلی چشم کودکان، در سنین 3 تا 6 سالگی، به مراکز آماده خدمت در مهدکودک ها، پیش دبستانی ها، خانه های بهداشت تحت پوشش وزارت بهداشت و ویزیت های سیار که توسط سازمان بهزیستی با همکاری کارشناسان بینایی سنجی و چشم پزشکان انجام می شود، مراجعه نمایید. اگر سابقه خانوادگی آب سیاه خصوصاً در برادر و خواهر خود دارید، لازم است در این باره با چشم پزشک مشورت نموده و معاینه شوید.

همچنین در پایان یادآور گردید، کودکی که استعداد نزدیک بینی را از والدین به ارث برده باشد، اگر از سنین پیش دبستانی تا راهنمایی، زیاد کار چشمی نزدیک داشته باشد و خصوصاً در اتاق کم نور اوقات بگذراند، این امر موجب ایجاد نزدیک بینی و تسریع پیشرفت آن می شود. در مقابل، گذراندن وقت در فضای باز و پارک ها و مکان های روشن مفید است.

۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید