اخبار

سرانه مصرف قند، چربی و نمک در استان بیشتر از سبد مطلوب استاندارد/ بیماری های غیر واگیر عامل مرگ و میر هفتاد درصددر کشور

سرانه مصرف قند، چربی و نمک در استان بیشتر از سبد مطلوب استاندارد/ بیماری های غیر واگیر عامل مرگ و میر هفتاد درصددر کشور
شهد شفا: بسیج ملی کاهش تغذیه مصرف نمک چربی و قند در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور برگزار شد که به بررسی راهکارهای کاهش این مواد در برنامه غذایی مردم پرداخته شد.

به گزارش شهد شفا: تغذیه سالم ، یکی از عوامل مهم در سلامتی انسان است، فردی می تواند شاداب، سالم، پر تحرک، و با استعداد باشد که ضمن رعایت سایر نکات بهداشتی از تغذیه متنوع و متعادلی هم برخوردار باشد.

غذا از مواد مختلفی تشکیل شده اند که وجود هریک از آنها برای سلامت انسان لازم است اما باید در نظر داشت که مصرف بیش از حد بعضی از مواد خوراکی سبب آسیب های جدی برای سلامت انسان می شود.

الگوی غذایی مردم کشور ایران به دلیل مصرف بیش از حد قند، شکر و چربی برای حفظ سلامت، مناسب نیست، بنابراین هر ساله شاهد مرگ هزاران نفر از هموطنان بر اثر مبتلا شدن به بیماری های غیر واگیر هستیم.

به همین منظور در استان کرمانشاه هم همزمان با سراسر کشور بسیج کاهش تغذیه مصرف نمک، چربی و قند برگزار شده است که به بررسی چگونگی مصرف مناسب مواد غذایی بین مردم پرداخته شود.

بیماری های غیر واگیر عامل مرگ و میر هفتاد درصد در کشور است

ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در این نشست خبری با بیان لزوم الگوی رژیم غذایی مناسب و تغییر در شیوه زندگی مردم، اظهار داشت: با تغییر الگوی زندگی و رژیم غذایی مناسب، هشتاد درصد از بیماری قلبی عروقی، نود درصد از بیماری دیابت تیپ دو و سی درصد از سرطان ها در کشور کاسته می شود.

وی تعداد مرگ و میر در کشور را  380 هزار در سال عنوان کرد وافزود: هفتاد درصد از این آمار مربوط به بیماری های غیر واگیر است که از این تعداد، 92 هزار در اثر بیماری های قلبی و عروقی، 43 هزار در اثر سکته مغزی و 30 هزار نفر هم در اثر سوانح و حوادث جان خود را از دست می دهند.

شکیبا بر لزوم آگاه سازی مردم در مصرف رژیم غذایی صحیح تاکید کرد و توضیح داد: مصرف مناسب شکر برای هر فرد در شبانه روز، 25 گرم ( 6 قاشق مربا خوری) است ولی مردم باید توجه داشته باشند که این مقدار قند آشکار است زیرا در رژیم غذایی مانند نوشابه ها، شکلات و...، قند به صورت نهفته وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه توصیه کرد: مردم باید یاد بگیرند که قند،شکر، نمک و روغن جامد را اصلا مصرف نکنند و مصرف روغن مایع را به دلیل خطرات زیان بار آن، کاهش دهند و غذاها را به صورت، آب پز و بخار پز استفاده کنند.

وی با توجه به اینکه آگاهی مردم در سلامت، مقفول مانده است افزود: این امر یک فقر فرهنگی است و سبب شده است،هر ساله هزینه های زیادی بر اثر عوارض جانبی استفاده نکردن از الگوی غذایی مناسب برجامعه تحمیل شود .

شکیبا، رژیم غذایی را یک عادت توصیف کرد و افزود: ذائقه هر فرد باید از کودکی شکل بگیرد و ما باید ذائقه کودک را برمبنای کم نمک، کم شکر و کم چربی تنظیم کنیم، زیرا اگر یک کودک شش ساله چاق شود، در بزرگسالی 25 درصد شانس چاق شدن دارد و یک کودک 12 ساله چاق، 75 درصد احتمال چاقی در بزرگسالی خواهد داشت.

وی با توجه به اینکه در دنیا، دو میلیارد نفر گرفتار چاقی و وزن بالای طبیعی هستند، تاکید کرد: مردم کشورمان باید مطلع باشند که به غیر از کاهش ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی که شایع ترین علت مرگ و میر در کشور است و بحث رژِم غذایی مناسب، از تحرک کافی هم برخوردار باشند و از سیگار دوری کنند.

مصرف نمک درایران دو برابر  بیشتر از توصیه سازمان بهداشت جهانی است

نیلوفر حیدری، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی بیان کرد: بسیج ملی کاهش تغذیه مصرف نمک، چربی و قند از 29 آذرماه در استان کرمانشاه، همزمان با سراسر کشور شروع شده است و تا پایان دی ماه هم این بسیج اطلاع رسانی ادامه دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را انجام فعالیت های گسترده اطلاع  رسانی در مورد روش های کاهش مصرف قند، نمک و چربی در برنامه غذایی روزانه ایرانیان دانست و افزود: میزان مصرف این سه ماده  غذایی در خانوار های ایرانی زیاد است به همین دلیل بسیج ملی با هماهنگی وزارت بهداشت در کل کشور در حال اجرا است.

حیدری با اشاره به این مطلب که 76 درصد از کل بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد، بیان کرد: یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری های غیر واگیر، تغذیه نامناسب است که علت آن مصرف زیاد قند، نمک و چربی است.

وی افزود: الگوی غذایی نامناسب، بیشتری علت بروز اضافه وزن، جربی و دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها است.

حیدری عنوان کرد: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، کمتر از ده درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود و در حال حاضر به دلیل شیوع روز افزون دیابت ، اضافه وزن و چاقی، به کمتر از 5 درصد تاکید شده است.

این کارشناس بیان کرد: در ایران شیوع دیابت 10 درصد گزارش شده است و مصرف قند و شکر روزانه بر اساس بررسی های الگوی مصرفی که انجام شده است، روزانه 66 گرم بوده در حالی که در سبد مطلوب استاندارد، نیاز فرد 46 گرم است.

وی ادامه داد: مصرف بی رویه اسیدهای چرب اشباع که از طریق مصرف فست فودها، غذاهای چرب و سرخ شده در برنامه غذایی روزانه، باعث شیوع بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها و ... شده است، نشان داده است که مصرف روغن و چربی 46 گرم است در حال که در سبد مطلوب استاندارد، 35 گرم برای هر فرد است.

این کارشناس بیان کرد: بر اساس مطالعات، متوسط مصرف نمک، ده و هشت دهم گرم است که بیش از دو برابر توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است، به همن منظور با بسیج ملی و به روش های مختلفی در سطح مراکز شهرستان ها، اطلاع رسانی می شود.

وی در مورد روش های آگاه سازی مردم عنوان کرد: با برپایی جشنواره های متعدد غذای سالم، اجرای مسابقات در سطح مدارس، کلاس های آموزشی برای معلین و دانش آموزان، همایش های محلی ررای مادران مراجعه کننده، آموزش لازم در این خصوص داده می شود.

حیدری در پایان بیان کرد: متوسط مصرف مود چربی در کشور 46 است که آمار آن دراستان کرمانشاه، 67 گرم است و مصرف  مواد قندی و چربی در کشور 46 است که در استان 42 تا 43 گرم است و امیدواریم که بتوانیم در آینده شاهد کاهش این سه ماده باشیم

۴ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید