اخبار

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه :مصرف "روغن هسته انگور" را توصیه نمی‌کنیم.

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه :مصرف "روغن هسته انگور" را توصیه نمی‌کنیم.
آفتاب کرمانشاه: مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف "روغن هسته انگور" را توصیه نمی‌کنیم، از برخورد با عرضه "نمک دریا" خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، نیلوفر حیدری در نشست خبری که امروز (اول دی) برگزار شد، از آغاز طرح ملی بسیج همگانی تغذیه صحیح در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور خبر داد و فزود: این طرح از 29 آذر آغاز  شده و تا 14 دی ادامه دارد.

وی افزود: این ششمین برنامه بسیج ملی تغذیه صحیح است که هدف آن ارتقا آگاهی مردم نسبت به غذای سالم است.

به گفته این مسئول، تغذیه سالم می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر خصوصا دیابت که اکنون 10 درصد جامعه را درگیر کرده و بسیار پرهزینه است، جلوگیری کند.

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از پنج ریسک فاکتور تهدید کننده سلامت که زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر است نیز یاد کرد و ادامه داد: این پنج مورد شامل مصرف قند بالا، نمک بالا، شکر بالا، چربی بالا و مصرف کم میوه و سبزی است.

حیدری توصیه‌هایی برای کاهش مصرف نمک به مردم داشت و از آنها خواست از کودکی ذائقه فرزندانشان را به نمک کم عادت دهند و نمک‌دان را نیز از سفره حذف کنند، زیرا انواع مواد غذایی به طور طبیعی حاوی نمک هستند.

وی تاکید کرد: باید از مصرف تنقلاب شور مانند مغزهای بو داده، چیپس و پفک و ترشی که مقدار زیادی نمک دارد نیز خودداری شود و مصرف سالاد به همراه غذا جایگزین ترشی شود.

حیدری معتقد است، حتی گاهی می‌توان برای طعم دادن غذا نمک را حذف کرد و از ریحان، آویشن، سیر، آب نارنج و آبلیمو استفاده کرد.

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهترین نمک برای مصرف را نیز نمک یددار بسته‌بندی شده دانست که حتما باید تصفیه شده باشد.

به گفته این کارشناس تغذیه، نمک باید در ظرف تیره و دور از نور و گرما نگهداری شود و در انتهای طبخ به غذا اضافه شود.

حیدری با بیان اینکه نمک فله‌ای به هیچ وجه مورد تایید نیست، گفت: همچنین چیزی به اسم "نمک دریا" نداریم و با عرضه آن برخورد خواهد شد، زیرا این نمک باقی مانده نمک معدن است که به شیوه غیربهداشتی جمع و بسته بندی می‌شود و پر از املاح مضر و مواد سرطان‌زا است.

وی مصرف سبزیجات از دوران کودکی را نیز ضروری خواند و عنوان کرد: اگر مردم از آلودگی میوه و سبزی نگران هستند می‌توانند میوه را به صورت پوست کنده مصر کنند و همچنین میوه و سبزی را قبل از مصرف نیم ساعت در آب خیس کنند.

حیدری نیاز مصرف روزانه میوه و سبزی یک فرد را سه تا پنج واحد اعلام کرد و گفت: فقط نباید به سبزی خوردن محدود شویم، بلکه باید قارچ، فلفل، چغندر، لبو، کدو و ... را نیز در غذا بگنجانیم و از آب گوجه به جای رب گوجه استفاده کنیم.

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص مصرف روغن نیز به مردم توصیه کرد از روغن کنجد و زیتون بیشتر استفاده کنند.

حیدری با بیان اینکه نباید از روغن کنجد فله‌ای استفاده کرد، ادامه داد: این روغن‌ها مورد تایید نسبت و بهداشتی تهیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه بر لزوم حذف روغن جامد تاکید داشت و گفت: بهترین روغن برای سرخ کردن روغن کنجد، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است، اما روغن زیتون تحمل حرارت را ندارد و فقط برای طبخ مفید است.

وی یادآوری کرد: مصرف روغن هسته انگور را نیز توصیه و ترویج نمی‌کنیم.

وی گفت: در مجموع بهتر است شیوه سرخ کردن غذا حذف و آب پز و بخارپز  کردن جایگزین آن شود.

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مردم توصیه کرد، در مصرف قند نیز زیاده‌روی نکنند و خرما و توت خشک را جایگزین قند کنند و یا چای خورد را با نصف یک حبه قند مصرف کنند.

حیدری استفاده از شکر در طبخ غذا را هم مضر دانست و تاکید کرد: توصیه دیگر ما عدم استفاده از قهوه‌های آماده است که قند زیادی دارد.
وی در پایان از خانواده‌ها خواست همه این موارد را خصوصا برای کودکان رعایت کنند، زیرا کودکانی که اضافه وزن دارند این چاقی را تا بزرگسالی همراه خواهند داشت.
۴ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید