اخبار

قاتل سفید، پای ثابت سفره‌ها در کرمانشاه

قاتل سفید، پای ثابت سفره‌ها در کرمانشاه

 

              
امروزه بیماری‌های غیرواگیر از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در کشور هستند...
        
امروزه بیماری‌های غیرواگیر از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در کشور هستند. بر اساس مطالعات انجام گرفته مهم‌ترین عامل این مساله، تغذیه نامناسب است و البته بسیار ناگوار است اگر بدانیم نمک پای ثابت سفره 70 درصد از خانواده‌های کرمانشاهی است. متاسفانه تغذیه نامناسب، رعایت نکردن میزان مصرف قند، شکر، نمک و چربی خطر ابتلا به بسیاری بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی وعروقی، دیابت نوع 2 و انواع سرطان را در کشور و از جمله استان ما افزایش داده است.

فاصله زیادی با سازمان بهداشت جهانی داریم
کارشناس‌مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بالا بودن میزان مصرف نمک در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: مصرف این میزان نمک بیش از مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است. «نیلوفر حیدری» به همشهری می‌گوید: تحقیقات نشان داده که شیوع فشار خون در کشورهایی که مصرف نمک در آنها بالاست، بیشتر است. ضمن این‌که رژیم غذایی پرنمک عامل ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
به گفته حیدری، سرانه مصرف نمک در ایران 3برابر استاندارد جهانی است.

مصرف زیاد نمک خطرناک است
این کارشناس بیان می‌کند: نمک یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می‌کند ، اما مصرف زیاد آن می‌تواند خطرهای بیشماری برای بدن داشته باشد و این خطر در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به مراتب بیشتر است.
حیدری بر لزوم پرهیز از کاربرد نمک زیاد در غذای کودکان تأکید می‌کند و می‌گوید: مادران و مسئولان مهدکودک‌ها نباید به غذای کودکان زیر یک سال نمک اضافه کنند تا ذائقه آنها به سمت شوری نرود. همچنین از تنقلات شور در برنامه غذایی کودکان استفاده نکنند.

بسیج ملی برای کاهش مصرف نمک
کارشناس‌مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه صحبتش به برگزاری برنامه بسیج ملی کاهش مصرف نمک در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: هر سال از 29 آذر تا 14 دی همزمان در سراسر کشور برنامه‌هایی از سوی وزارت بهداشت برای بالا بردن سطح آگاهی مردم در خصوص تغذیه مناسب تدوین می‌شود.  حیدری برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان بهداشتی و مردم، برگزاری جشنواره در مهدهای کودک، تهیه و توزیع نشریات آموزشی، اجرای مسابقات نقاشی با محور کاهش مصرف نمک در مدارس و جلسات آموزشی برای متصدیان نانوایی‌ها را از جمله برنامه‌هایی عنوان می‌کند که امسال طی این  بازه زمانی در کرمانشاه اجرا شد.

ابتلا به سرطان
این مسئول عنوان می‌کند: بر اساس بررسی‌های کشوری در سال 90، حدود 70 درصد خانواده‌ها در استان کرمانشاه هنگام سرو غذا از نمکدان استفاده می‌کنند. وی می‌افزاید: مصرف بیش از 5 گرم نمک در روز اثر مهمی بر کاهش تراکم استخوان‌ها دارد.
حیدری با اشاره به احتمال افزایش ابتلا به سرطان می‌گوید: ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می‌کنند، بیشتر است.

جایگزین نمک چیست؟
حیدری می‌گوید: نمک یک مانع بزرگ برای جذب کلسیم و استحکام اسکلت است. به همین دلیل پوکی استخوان یکی از عوارض مصرف زیاد نمک در میان اقشار جامعه محسوب می‌شود.  کارشناس‌مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه می‌کند: مصرف فست‌فودها و کنسروها که حاوی مقدار زیادی نمک هستند، برای افرادی که فشارخون بالا دارند مضر است. وی تأکید می‌کند: به جای نمک می‌توان از سبزی‌های معطر، آب لیمو ترش و نارنج تازه در غذا استفاده کرد.

مصرف قند هم در کرمانشاه بالاست
این کارشناس تغذیه در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، مصرف قند را نیز در استان بالا می‌داند و می‌گوید: مصرف روزانه قند در ایران 66 گرم است که طبق سبد مطلوب غذایی این مقدار باید حداکثر 40 گرم باشد. حیدری می‌افزاید: متاسفانه ذائقه مردم به سمت مصرف شیرینی رفته و همین باعث افزایش وزن و چاقی و بیماری‌های دیگر شده است.
حیدری بر لزوم مصرف روغن و چربی‌های خوراکیِ مفید برای تندرستی تأکید می‌کند و می‌گوید: چربی‌های خوراکی حاوی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های K، A، E هستند و به جذب این نوع ویتامین‌ها و نیز به بهبود طعم و مزه و عطر غذا کمک می‌کنند.

مضرات غذاهای چرب
کارشناس‌مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره‌ای هم به مضرات مصرف فراوان چربی می‌کند و می‌گوید: مصرف زیاد چربی‌های خوراکی می‌تواند تاثیر مخربی بر تندرستی بگذارد.
وی می‌افزاید: چربی‌های اشباع شده سبب افزایش کلسترول بد خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در پی دارد. حیدری با تأکید بر این مطلب که آشپزی در خانواده‌ها برعهده زنان است و خانم‌ها نقش مهمی در رعایت تغذیه سالم در خانواده‌ها دارند، از بانوان می‌خواهد که این مهم را مد نظر داشته و مراقب سلامت اعضای خانواده‌های خود باشند.
۴ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید