اخبار

استان کرمانشاه در شناسایی افراد مبتلا به ایدز رتبه اول را در کشور دارد.

استان کرمانشاه در شناسایی افراد مبتلا به ایدز رتبه اول را در کشور دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در شناسایی افراد مبتلا به ایدز رتبه اول را در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ابراهیم شکیبا در نشست خبری که صبح امروز در مرکز بهداشت کرمانشاه تشکیل شد با بیان اینکه استان کرمانشاه در شناسایی افراد مبتلا به ایدز رتبه اول در کشور را دارد اظهار داشت: در سال 1365 نخستین مورد ابتلا به ایدز در کشور و نخستین موج این بیماری شناسایی شد و از آن زمان تاکنون 32 هزار و 670 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در سال 1374 موج دوم بیماری ایدز با غربالگری مبتلایان در زندانها که بیشتر معتادان مواد مخدر بودند آغاز شد گفت: متاسفانه در حال حاضر با موج سوم این بیماری روبه‌رو هستیم که بیشتر از طریق رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می‌شود.

شکیبا تعداد بیماران شناسایی شده در استان کرمانشاه را 3 هزار و 567 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد در حدود 16 درصد زنان و 89 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی خون و فرآوردههای خونی، خالکوبی، استفاده از تیغ آلوده، استفاده از سرنگ مشترک و رابطه جنسی را از بیشترین راههای انتقال این بیماری دانست و افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین بیماران مبتلا در محدوده سنی 20 تا 35 سال قرار دارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود 80 تا 90 هزار نفر در کشور مبتلا باشند عنوان کرد: میزان شیوع در کشور 3 در 10هزار و در شهر کرمانشاه 18 در 10هزار است و پیش‌بینی می‌شود 10هزار نفر در استان به ویروس ایدز مبتلا باشند.

شکیبا از رایگان بودن تمامی آزمایشات و داروها برای بیماران مبتلا به ایدز خبرداد و افزود: وقتی یک بیمار مبتلا به ایدز شناسایی می‌شود به‌طور میانگین 700 هزار تومان هزینه داروی او خواهد بود و تمامی داروها و خدمات به صورت رایگان در اختیار او قرار می‌گیرد.

وی از تغییر نوع مصرف مواد مخدر به سمت مواد روانگردان و صنعتی در سالهای اخیر خبرداد و گفت: با توجه به تغییر مصرف این مواد، نوع رفتار افراد نیز تغییر می‌کند که باعث بروز رفتارهای پرخطر در این افراد می‌شود.

شکیبا آمار فوت شدگان در استان کرمانشاه را از ابتدای شناسایی ویروس ایدز در کشور تاکنون یک هزار و 289 نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد 65 نفر خانم و بقیه مرد بوده‌اند و در سال جاری نیز 63 نفر فرد مبتلا در استان کرمانشاه شناسایی شده‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه موضوع اساسی در ارتباط با کنترل ایدز را بالا بردن سطح آگاهی مردم دانست و افزود: اگر اطلاعات جامعه در مورد این بیماری و راههای انتقال آن به خصوص انتقال از طریق روابط جنسی بالا برود، کمک فراوانی به کاهش آمارها می‌کند.

وی از کاهش ابتلای آلودگی به ایدز خبرداد و گفت: با افزایش روزافزون سن ازدواج، شاهد گسترش رفتارهای پرخطر در بین جوانان و نوجوانان هستیم که این پدیده با انواع بیماری‌های مقاربتی و ایدز مرتبط شده است.

شکیبا علت اصلی مرگ و میر در مبتلایان به ایدز را بیماری سل عنوان کرد و افزود: براساس مطالعات، شایع‌ترین عفونت فرصت طلب در بیماران پیشرفته ایدز در ایران، بیماری سل است و همزمانی سل و ایدز کار درمان را سخت می‌کند.

وی درمان زودهنگام را در کنترل و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان بسیار مهم دانست و اظهار کرد:  به محض تشخیص ایدز، درمان باید آغاز شود و با درمان سریع، وجود ویروس ایدز در بدن به صفر می‌رسد.

وی با اشاره به شعار هفته ایدز در کشور با عنوان پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان گفت: در تمامی مراکز بهداشتی استان آزمایشات رایگان در این زمینه انجام می‌شود و زیرساختهای کافی برای تشخیص در اختیار مردم گذاشته شده است ولی همچنان مشکل اساسی عدم مراجعه و تشخیص به موقع بیماران است.

۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید