اخبار

کرمانشاه موفق ترین استان در شناسایی مبتلایان به ایدز

کرمانشاه موفق ترین استان در شناسایی مبتلایان به ایدز
دکتر شکیبا با بیان اینکه میزان درمان افراد شناسایی شده امسال به 20 درصد رسیده در حالی که در سال گذشته 14درصد بوده گفت: این موفقیت سبب بازدید تیمی از سازمان جهانی بهداشت و تقدیر وزارت بهداشت کشور از دانشگاه علوم پزشکی استان شده است.
    معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از شناسایی سه هزار و 568 فرد مبتلا به ویروسHIVخبر داد.

به گزارش پاک پرس، دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری امروز در محل مرکز بهداشت و درمان استان، اظهار داشت: در سطح کشور 32هزار و 670 بیمار مبتلا به ویروس HIVشناسایی شده که 16 درصد مبتلایان را زنان تشکیل داده اند همچنین این آمار در استان ما سه هزار و 568نفر است که 11 درصد این افراد زنان می باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: از آنجا که در دو تا چهار هفته اول در میان مبتلایان به ویروسHIVعلائمی شبیه انفلوانزا یا سرماخوردگی بروز می کند افراد دارای رفتار پر خطر جنسی پس از مشاهده علائم مذکور نسبت به انجام تست غربالگری اقدام کنند.

دکتر شکیبا از دوره کمون به مدت پنج تا 15سال در افراد مبتلا خبر داد و گفت: ویروسها سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن و در نتیجه ایجاد عفونتهای شدید می شوند.

وی افزود: موج نخست ویروس HIV در سال 65 و موج دوم در سال 74رخ داد که امروزه نیز با شیوع روابط جنسی پر خطر در آستانه ورود به موج سوم این ویروس هستیم.

دکتر شکیبا سن شایع ابتلا به ویروسHIVرا 20 تا 35 سالی اعلام و عنوان کرد: در کنار راه های انتقال از جمله استفاده از تیغ، خالکوبی و تاتو، افزایش روابط جنسی به ویژه در سنین جوانی نگرانی هایی جدی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به افزایش استعمال روانگردان ها و توامانی این امر با افزایش روابط جنسی افزود: در سالهای اخیر در امر پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک در حین بارداری و شیردهی اقدامات خوبی انجام شده است.

دکتر شکیبا میزان شیوع ابتلا به ویروسHIVدر کشور را سه در 10هزار نفر، در استان 12نفر و در شهرستان کرمانشاه 18نفر در هر 10هزار نفر می باشد.

وی شهرستانهای کرمانشاه، قصرشیرین و اسلام آبادغرب را نخستین مراکز با شیوع بالاتر در سطح استان دانست و افزود: در سطح کشور حدود 90 هزار نفر و در استان 10 هزار فرد آلوده به ویروس HIVتخمین زده می شود.

دکتر شکیبا گفت: به طور میانگین ماهیانه700تا 800 هزار تومان برای درمان افراد مبتلا به ویروسHIV توسط دولت هزینه می شود که با پیشگیری از ابتلا فرد جدید 16هزار دلار صرفه اقتصادی رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه روابط جنسی و تزریق مواد مخدر هریک سهمی 40درصدی در ابتلا افراد به ویروسHIVدارد افزود: از افرادی که رفتار پرخطر داشته اند به طور رایگان تست رپیت تست در تمامی پایگاه ها و مراکزMMTدریافت می شود که حداکثر زمان انجام این تست 20دقیقه است.

دکتر شکیبا با تاکید بر رعایت اصل محرمانگی در پایگاه ها و مراکز مذکور گفت: شناسایی افراد آلوده سبب پیشگیری از ابتلا دیگران و افزایش طول عمر فرد مبتلا به شرط ادامه طول دوره درمان می شود.

وی درمان افراد مبتلا به ویروسHIV را از جمله مشکلات موجود اعلام و عنوان کرد: در حال حاضر تنها 20درصد جمعیت شناسایی شده در استان تحت پوشش درمان هستند.

دکتر شکیبا با بیان اینکه میزان درمان افراد شناسایی شده امسال به 20 درصد رسیده در حالی که در سال گذشته 14درصد بوده گفت: این موفقیت سبب بازدید تیمی از سازمان جهانی بهداشت و تقدیر وزارت بهداشت کشور از دانشگاه علوم پزشکی استان شده است.

وی افزود: از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به ویروسHIV کارتن خواب هستند و برخی آدرسهای جعلی از خود ارائه داده اند و برخی نیز زندانی هستند همچنین مشکلات معیشتی و اعتیاد افراد موانعی جدی بر سر راه شناسایی همه مبتلایان به ویروسHIVایجاد کرده است.

دکتر شکیبا از شناسایی 63 فرد مبتلا به ویروس HIVدر سال جدید خبر داد و خاطر نشان کرد: از مجموع سه هزار و 568نفر شناسایی شده یک هزار و 259نفر شامل 64 زن فوت شده اند.

وی با اشاره به اینکه در صورت شناسایی همه مادران مبتلا به ویروسHIV احتمال تولد نوزاد الوده صفر می شود افزود: به منظور پیشگیری از ابتلا افراد جدید در سطح دانشگاه ها آموزشهای لازم به دانشجویان ارائه می شود و در صورت مهیا شدن زمینه های آموزشی در مدارس این آمادگی از سوی دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.

۱۵ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید