اخبار

تک فرزندی و بی فرزندی سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازند.

تک فرزندی و بی فرزندی سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی پروین محجوب مسئول امور جمعیتی و باروری سالم  مرکز بهداشت استان  در خصوص سیاستهای جمعیتی گفتند کشور ما در سه دهه اخیر تحوّلات چشمگیر جمعیّت‌ شناختی را تجربه کرده که بر رشد و ترکیب جمعیّت تأثیر قابل‌توجّهی داشته است و این امر پیامدهای قابل‌توجّهی برای آینده‌ جمعیّت و کشور ایران به دنبال خواهد داشت. سیاست‌های جمعیّتی، مجموعه‌ تدابیر و برنامه‌هائی است که به منظور تأثیر بر رفتار مردم برای بهبود وضعیّت زندگی آن‌ها در یک کشور اتّخاذ و اجرا می‌شوند. سیاست‌های جمعیّتی بایستی با توجّه به تحوّلات و ساختار جمعیّتی موجود طرّاحی و همواره مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار گیرند.

وی افزود عدم شناخت درست تحوّلات جمعیّتی و نگرش تک‌بُعدی به این تحوّلات موجب ارائه‌ طرح ‌ ها و برنامه‌های جمعیّتی به صورت ناقص و یا شتابزده می‌شود که در صورت اجرا نه تنها مفید و مؤثّر نخواهند بود بلکه گاه به فجایعی غیر قابل جبران منتهی می‌شود.  

محجوب با اشاره به اینکه برنامه باروری سالم ،یکی از برنامه های تحت پوشش دفتر سلامت خانواده  وزارت بهداشت می باشد گفت  با توجه به روند تغییرات جمعیتی در کشور ،هدف این برنامه در حال حاضر افزایش میزان  باروری کلی از زیر حد جایگزینی به حداقل  بالاتر از حد جایگزینی (بیش از 2.1  فرزند به ازای هر خانواده ) ،کاهش مرگ و میر مادران و کودکان وتحکیم بنیان خانواده می باشد .

ایشان رویکردهای وزارت بهداشت  درزمینه تحقق سیاستهای جمعیتی راشامل

         ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی

         افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزند آوری سالم و اجتناب ازتک فرزندی

         مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول

         مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان و پیشگیری از بارداری های پرخطر و سقط

         تامین مراقبت های کیفی دوران بارداری و مراقبت های ویژه برای بارداری های پرخطر و جلوگیری از مرگ مادر، ‌نوزاد و شیرخوار

         تدوین بسته های آموزشی برای ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد کننده ناباروری

         تعیین اولویت های پژوهش های کاربردی در راستای سلامت باروری، فرزند آوری، ارتقای نرخ باروری کلی و عوامل مستعد کننده ناباروری از جمله عوامل محیطی

         تامین خدمات سلامت مادر و کودک و باروری در راستای ارتقای نرخ باروری کلی و افزایش بارداری های برنامه ریزی شده مبتنی بر سیاست ها و قوانین مصوب

         تقویت برنامه غربالگری ژنتیکی، اختلالات کروموزومی و مادرزادی عنوان کردند .

ایشان ادامه دادند برنامه باروری سالم در حاضر بر بخشهای مهم شامل  استاندارد سازی و بهبود کیفیت کلاس های مشاوره حین ازدواج ،  ارایه خدمات مشاوره باروری و به کلیه داوطلبین در مراحل پیش ازازدواج ،حین ازدواج وپس ازازدواج ،آموزش واطلاع رسانی به کلیه گروههای هدف در جامعه بخصوص به جوانان و خدمات باروری سالم  و برنامه ریزی در جهت تحکیم بنیان خانواده وارتقاءروابط عاطفی واجتماعی وزناشویی همسران متمرکز می باشد .

وی در خاتمه توصیه هایی  برای باروری سالم داشتند واب اشاره به اینکه قدرت باروری با افزایش سن به ویژه پس از 35 سالگی کاهش می یابد گفتند تاخیر در ازدواج و فرزندآوری سلامت باروری را تهدید مینماید.

افزایش میانگین فاصله تولد نخستین فرزند و ازدواج سلامت باروری را تهدید مینمایدو افزایش میانگین فاصله بین تولد فرزند اول و دوم و فرزند دوم و سوم سلامت باروری را تهدید مینماید  همچنین تک فرزندی و بی فرزندی سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازند.

 

۱۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید