اخبار

دیابت سالانه عامل مستقیم 5میلیون مرگ است.

دیابت سالانه عامل مستقیم 5میلیون مرگ است.

 

     به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر ویدا صنیعی مسئو ل بیماریهای غیر واگیر معاونت امور بهداشتی به مناسبت هفته جهانی دیابت با شعار چشم هابه دیابت گفتند دیابت ملیتوس (قندی )یکی از شایعترین بیماری های غیر واگیر درجهان است. این بیماری چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا) توسعه یافته (است.

ایشان افزود در کشورهایی که ازنظر اقتصادی در حال توسعه هستند شواهد علمی مبنی بر اپیدمی این بیماری وجود دارد. علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است. مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند.

ایشان گفتند تعداد مبتلایان به دیابت در گروه سنی20  تا 79 سال درسال 2015بیش از 415میلیون نفربوده است. پیش بینی می شود این تعداد تا سال  2040از مرز426 میلیون نفر بگذرد.

همچنین تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1و نوع 2در همه کشورهای جهان در حال افرایش است و متاسفانه بیش از 75%بیماران درکشورهای با در آمد کم و متوسط زندگی می کنند.بیش از سه چهارم مبتلایان به دیابت در سنین 20 تا64سال هستند.نیمی ازمبتلایان به دیابت در حدود( 193میلیون نفر(ازبیماری خود بی خبر هستند.

دیابت سالانه عامل مستقیم 5میلیون مرگ بوده است.در هر 6ثانیه، یک نفر ازدیابت جان خود را از دست می- دهند.در سال 2015یک نفر از هر 11فرد بالغ در جهان مبتلا به دیابت بوده است. تا سال 2040یک نفر از هر 10فرد بالغ مبتلا به دیابت خواهد بود.بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان کمتر از 14سال در جهان مبتلا به دیابت تیپ یک هستند .سالانه 86000 کودک در جهان مبتلا به دیابت نوع 1می شوند. رشد سالانه 3%با در پیش گرفتن شیوه های سالم در زندگی تا 70%می توان از ظهور بیماری دیابت نوع 2پیشگیری نمود. کنترل عوامل خطر ابتلا به دیابت تا 11% از کل هزینه مراقبتهای بهداشتی می کاهد.

مسئول بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی در خصوص هزینه های بهداشتی دیابت گفت هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از دیابت در سال2015 حداقل 637 میلیارد دلار بوده است. 12%کل هزینه مراقبت های بهداشتی در جهان صرف بیماری دیابت می شود.

 

ایشان در ادامه اظهار داشت دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زود هنگام است.

عوارض قلبی -عروقی یکی از علل اصلی مرگ در مبتلایان به دیابت است و در برخی ازکشورها مسئول بیش از 50%مرگ ها می باشد.درسال 2015 تقریبا 5 میلیون نفر از افراد 20تا79ساله به علت دیابت جان خود را از دست داده اند که معادل5/14%ازکل مرگ های جهان در این گروه سنی در همان سال بود ه است.

تعداد مرگ و میر مربوط به دیابت (5 میلیون نفر(در سال 2013به تنهایی بیش از مجموع مرگ و میر ناشی از بیماری های ایدز)5/1میلیون نفر)، سل)5/1میلیون نفر( و مالاریا)600هزار نفر) در همان سال بوده است.6/46% مرگ های ناشی از دیابت در سنین زیر 60 سال رخ می دهد.

 

علی کریمی کارشناس دیابت معاونت امور بهداشتی نیز در خصوص بار بیماری دیابت در ایران گفتند برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت 20 تا79سال در ایران در سال2015تقریبا چهار میلیون و ششصد هزارنفر بوده است. در همان سال شیوع دیابت نیز 5/8%بوده است.طبق مطالعه ای که در سال2011 انجام شد، هزینه کلی دیابت تیپ 2در ایران 78/3میلیارد دلاربرآورد شد.هزینه های مستقیم پزشکی و هزینه های غیر پزشکی معادل 28%±04/2میلیارد دلار و هزینه های غیر مستقیم 73/1میلیارددلار برآورد گردید.

متوسط سرانه هزینه های پزشکی در سال2011 برابر با 102±6/842دلاربوده است.در حدود 69/8%کل هزینه های سلامت در ایران برای کنترل بیماران دیابتی تیپ 2مصرف می گردد.

کارشناس دیابت در ادامه دلایل لزوم غربالگری بیماریدیابت نوع  2ازمنظرسازمان بهدا شت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت را چنین عنوان کردند:

-          بیماری ممکن است درمدتی طولانی بدون علامت باشد.

-          تقریباً نیمی ازبیماران، ازبیماری خودبی خبرند.

-          دربسیاری از بیماران در زمان تشخیص، عوارض میکروواسکولار بروز کرده است.

-          شیوع دیابت در کل جهان در حال افزایش شدید است.

-          کنترل مطلوب قند خون، فشــارخون بالا و دیس لیپیدمی درکنترل بیماری دیابت نوع 2نقش مهمی ایفا می کنند.

-          درمان فشــارخون بالا و دیس لیپیدمی در بیماران دیابتی از بروز بیماری قلبی و عروقی پیشگیریدمی کند

 

 

۲۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید