اخبار

دکتر شکیبا : 90 درصد دیابت های تیپ 2قابل پیشگیری هستند

دکتر شکیبا : 90 درصد دیابت های تیپ 2قابل پیشگیری هستند

     

  به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نشست ادغام برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در نظام شبکه بهداشتی درمانی استان و اجرای بسته خدمات نوین (ایراپن) با حضور دکتر شکیبا معاونت امور بهداشتی و  نمایندگان شبکه های بهداشتی درمانی برگزار گردید.

در این برنامه ابتدا دکتر شکیبا با بیان  روند مرگ از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر سوق یافته است گفتند دنیا متوجه شده که اگر می خواهد کاری انجام گیرد باید در بیماری های غیرواگیر مداخلاتی انجام دهد.

ایشان  افزود برنامه PEN سازمان بهداشت جهانی در خصوص کنترل 4 بیماری دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی است وراهکاری برای رسیدن به اهداف جهانی وملی مورد تعهد در سند ملی غیر واگیر میباشد بیان کردند.

وی در خصوص  پنج علت شایع مرگ و میر در کشور مابیان کردند بیماری های قلبی- عروقی، سرطان ها،سوانح و حوادث ،بیماری های ریوی و بیماری های غدد متابولیک هستند.

معاونت امور بهداشتی تأکید کرد اگر بخواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید این بیماری ها را کنترل کنیم چرا که معادل 13 درصد تولید ناخالص ملی هزینه درمان این بیماری ها می شود اما از آن مهم تر این است که ما باید چه مواردی را کنترل کنیم.

دکتر شکیبا گفتند ما به عنوان متولیان سلامت باید برمسئله تغذیه تأکید کنیم همچنین با فعالیت فیزیکی مناسب وکافی و عدم استعمال دخانیات که با رعایت این موارد می توانیم نتایج مهمی هم در بحث اقتصادی و هم شخص های سلامت را بدست آوردیم و تا سال 2025 به اهداف مهم خود دست یابیم.

 ایشان در ادامه گفتند  بیماری دیابت را خیلی راحت می توان کنترل کرد 90% دیابت های تیپ 2قابل پیشگیری هستند که این رقم بالایی را شامل میشود.،که شایع ترین علت نابینایی در دنیا بیماری دیابت است.

وی با اشاره به اینکه اهداف خیلی دور از دسترس نیست گفتند اگر با جدیت کار کنیم و فرهنگ سازی کنیم می توانیم به این اهداف دست یابیم .

 در ادامه دکتر بیگلری در خصوص ضرورت ادغام برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در نظام شبکه توضیح دادند.

همچنین دکتر صنیعی چگونگی ادغام برنامه در شبکه بهداشت و درمان را بیان نمودند در این نشست چگونگی ادغام برنامه سلامت روان- تغذیه سالم برنامه مراقبت از مصرف دخانیات در کشور/ آموزش و توانمند سازی مردم در صیانت از سلامت خود در حوزه بیماری های غیر واگیر ،چگونگی اجرای برنامه های ادغام یافته در واحدهای ارائه خدمت / آمادگی پرونده سلامت الکترونیک در حمایت از اجرای برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اقدامات انجام شده در شبکه برای ادغام برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در نظام شبکه نیز توسط کارشناسان مرتبط بحث و مورد بررسی قرار گرفت.

 

۵ آبان ۱۳۹۵ ۰۹:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید