اخبار

توصیه های تغذیه ای برای مادران باردار چاق

توصیه های تغذیه ای برای مادران باردار چاق

توصیه های تغذیه ای برای مادران باردار چاق

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی

 فروغ مرادی کارشناس سلامت مادران، در خصوص توده بدنی چاق در بارداری، عنوان کردند: استفاده از رژیم های غذایی برای کاهش وزن ممنوع و باید مادر باردار با روشهای تغذیه ای مناسب وزن خود را کنترل نماید. وی به منظور کنترل افزایش وزن در خانم های باردار دارای اضافه وزن یا چاق توصیه به کاهش دریافت چربی ها مانند طبخ غذا به شکل آب پز، بخارپز، کبابی و اجتناب از سرخ کردن و همچنین حذف چربی ها شامل: کره حیویانی،خامه، سرشیر و نیز جدا کردن چربی های قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ غذا - استفاده از شیر و لبنیات کم چرب و در ادامه توصیه به محدود کردن مصرف انواع شیرینی ها، کیک های خامه ای، دسرهای پرچرب یا شیرین و تنقلات پرچرب، چیپس، پیراشکی و ... ) و محدود کردن مصرف کله پاچه، دل، جگر، قلوه و خودداری از مصرف سوسیس، کالباس و انواع پیتزای چرب کرد.

مرادی در ادامه تاکید بر کاهش دریافت مواد قندی و نشاسته ای در بارداری مانند استفاده از میوه های تازه بجای شیرینی و شکلات در میان وعده و محدود کردن مصرف نان های شیرین - کم کردن مصرف قند و شکر همراه با چای و همچنین محدود کردن مصرف نان، برنج و ماکارونی بویژه در وعده شام -استفاده از نان های سبوس دار به جای نان فانتزی - استفاده از میوه بعنوان میان وعده بجای بیسکویت یا کیک داشت .

وی افزود: که افزایش دریافت مواد پروتئینی، مواد فیبری، اصلاح عادات در رفتارهای تغذیه ای و تحرک کافی از طریق پیاده روی منظم در این دوران به مصرف گوشت­های بدون چربی، استفاده از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی حداقل دوبار در هفته و استفاده از لبنیات کم چرب، مصرف روزانه سبزی خوردن یا سالاد همراه با غذا - استفاده از خود میوه بجای آب میوه در میان وعده، استفاده از خشکبار( برگه زردآلو، کشمش و ... ) و سبزی­های تازه، هویج، کلم، خیار، گوجه فرنگی و ... ) بعنوان میان وعده - مصرف نان های سبوس دار- استفاده بیشتر از انواع حبوبات در سوپ ها و آش ها و همچنین عدم حذف وعده های اصلی غذا ( صبحانه، نهار و شام) تاکید می­شود.

  

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید