اخبار

نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا

نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

برای کنترل فشار خون چه نکاتی را در تغذیه رعایت کنیم؟

·         از غذاهای سرشار از فیبر نظیر  نان سنگک،   ماکارونی سبوس دار ،میوه ­ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

·          نان­هایی را مصرف کنید که در تهیه  آن ­ها جوش شیرین به کار نرفته است.

·          مصرف غذاهای کنسروی و غذاهای آماده را که در خارج از منزل تهیه می­شوند را محدود کنید.

·          روزانه از سبزیجات و میوه ­ها به مقدار بیشتری استفاده کنید (حداقل 5 وعده در روز (

·         برای بهبود طعم غذا به جای نمک از انواع سبزی­جات معطر و تازه، سیر، آب­لیمو و آب نارنج استفاده کنید.

·          غذاهایی با حداقل چربی ترانس و اشباع را انتخاب کنید. از غذاهای سرخ شده، گوشتهای پرچرب، کیکها، کلوچهها و شیرینی خامهای که چربی بالا دارند دوری کنید.

·         روغنهای گیاهی (کانولا، روغن زیتون و ...) را بجای روغنهای حیوانی انتخاب نمایید

·          کاهش وزن بدن  در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی می­تواند باعث کاهش فشار خون شود

در چه غذاهایی مقدار نمک زیاد است؟

·         غذاهای فرایند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غذاهای کنسروی و پیتزا

·         انواع پودر سوپ­ آماده

·          انواع سس­ها از قبیل کچاپ، سس سویا و سس سالاد

·          سیب ­زمینی سرخ کرده، چیپس سیب ­زمینی

·           میان­ وعده­ هایی نظیر چوب شور، ذرت بوداده، بادام­زمینی و فراورده های غلات حجیم شده

·         انواع ترشی­های آماده و شورجات (مثل خیارشور و کلم شور)

·            پنیر های پر نمک

چگونه می­توانم مقدارنمک دریافتی را کاهش دهیم؟

·         طبق توصیه ­های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2300 میلی­گرم یا کمتر از 5 گرم ( یک قاشق مربا ­خوری) نمک نباشد که متأسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز سدیم دریافت می­کنند. توصیه شده است که بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال روزانه کمتر از 1500 میلی­گرم سدیم که معادل 3 گرم نمک است، مصرف کنند

·           در هنگام غذا خوردن از نمکدان استفاده نکنید.

·          برچسب­های تغذیه­ ای را مطالعه کرده و غذاهایی را انتخاب کنید که مقدار سدیم کمتری دارند.

·            ادویه­ جاتی را استفاده کنید که در تهیه­ آن­ها از نمک استفاده نشده است.

·           پنیر های سنتی و زیتون های شور را 24 ساعت قبل از مصرف در آب خیسانده و در این دوره زمانی، دو بار آب آن را عوض کنید تا نمک آن کاهش یابد.

گروه بهبود تغذیه جامعه 

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۵۳

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید