اخبار

چه کیف و کفشی برای دانش‌آموزان بخریم؟

khc
یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی "کوله‌پشتی" را بهترین کیف -- و کفش‌های "اسپرت" را بهترین نوع کفش برای دانش‌آموزان عنوان کرد.

دکتر محمدباقر شمسی در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به نزدیکی فصل بازگشایی مدارس و رونق بازار خرید وسایل مدرسه، گفت: با توجه به استفاده طولانی مدت دانش آموزان از وسایل مدرسه، می‌طلبد والدین هنگام خرید این وسایل دقت بیشتری داشته و کیف و کفشی استاندارد برای دانش آموزان خریداری کنند.

دکتر شمسی بهترین کیف برای دانش آموزان را "کوله پشتی" دانست و افزود: این نوع کیف با توجه به نوع انداختن آن بر روی پشت موجب می شود فشار فیزیکی کمتری به دانش آموزان وارد شود.

وی درخصوص ویژگی های یک کوله پشتی استاندارد، گفت: کوله پشتی نباید از عرض شانه ها بیشتر بوده و ارتفاع آن نیز نباید از خط نشیمنگاه بیشتر باشد.

دکتر شمسی تصریح کرد: بندهای کوله پشتی باید پهن بوده و وزن آن نیز به همراه وسایل نباید از 15 درصد وزن بدن دانش آموز بیشتر باشد.
وی با تاکید برحمل کوله پشتی بصورت دوبندی، گفت: توصیه می شود کوله پشتی برروی یک شانه انداخته نشود و حتما بصورت دو بندی حمل شود، چرا که در غیراینصورت فشار بر یک طرف بدن بیشتر شده و موجب آسیب می شود.
دکتر شمسی تصریح کرد: دانش آموزان در صورت استفاده از کیف های شانی هم باید یک بار آن را بر روی یک شانه حمل کرده و بعد از مدت کوتاهی آن را با شانه دیگر حمل کنند تا فشار طولانی مدت به یک طرف بدن وارد نشود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه بهترین نوع کفش برای دانش آموزان را کفش های اسپرت دانست و افزود: این نوع کفش ها به خاطر راحتی و انعطافی که دارند برای دانش آموزان با توجه به حجم بالای فعالیت آنها مناسب است.
دکتر شمسی تصریح کرد: ارتفاع پاشنه کفش باید حدود دو تا سه سانتیمتر باشد، چرا که استفاده از کفش های تخت و یا پاشنه بلند می‌تواند موجب افزایش فشار به کمر شده و آسیب های کمر را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: کفی کفش هم باید حالت ابری و نرم داشته باشد تا بتواند به عنوان ضربه‌گیر برای پای دانش آموزان عمل کند.

این فیزیوتراپیست بهترین جنس کفش را "چرم" عنوان کرد وافزود: این نوع جنس کفش موجب تنفس بهتر پا می‌شود.

وی افزود: بعد از کفش چرم، کفشهای پارچه ای توصیه می شود. خرید کفش های پلاستیکی هم به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که موجب اختلال در تنفس پا و ایجاد بوی بد پا می‌شود.

دکتر شمسی اندازه بودن کفش را نیز نکته حائز اهمیت در خرید این محصول عنوان و خاطرنشان کرد: کفش های خریداری شده برای دانش آموزان نباید تنگ یا گشاد باشد و حتما باید در قسمت جلوی پا پهن بوده تا از تغییر شکل انگشتان پا پیشگیری شود.

به گفته این دکترای تخصصی فیزیوتراپی خرید کفش باید بعدازظهرها انجام شود، چرا که پا در این زمان در بزرگترین اندازه خود قرار دارد.

اخبار مرتبط:
 
باید و نبایدهای خرید "وسایل مدرسه"

 

 

فایل های آموزشی مرتبط از سایت مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه:

 ده کلید طلایی سلامت دانش آموزان  درباره برنامه مدارس مروج سلامت
 طرح کوله پشتی سالم(ویژه دانش آموزان متوسطه) طرح کوله پشتی سالم(ویژه دانش آموزان ابتدایی) 
 دانش آموز سالم باکوله پشتی مناسب  طرح کوله پشتی سالم(ویژه والدین)

 

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۴۲
منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید