اخبار

مدیر حوزه سلامت دانشگاه: خود مراقبتی بهترین راهکار کنترل کبدچرب است

مدیر حوزه سلامت دانشگاه: خود مراقبتی بهترین راهکار کنترل کبدچرب است


مدیر حوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بهترین راهکار کنترل کبدچرب خود مراقبتی و اصلاح سبک زندگی است.
دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری کبد چرب بیماری خاموش میان میلیون‌ها ایرانی است که در اثر سبک زندگی بی تحرک و ماشینی، چاقی به ویژه از نوع شکمی، ابتلا به دیابت، استرس‌های مزمن، برخی اختلالات تیروئید و سیستم ایمنی ایجاد می شود.

وی افزود: در این بیماری علائم مشخصه ابتلاء احساس خستگی مزمن همچنین درد در ناحیه ران و بالای شکم تجربه می شود و راه تشخیص از طریق سونوگرافی کبد و در مرحله پیشرفته‌تر انجام فیبرو اسکن و در مواردی نیز انجام آزمایشات است.

مدیر حوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بهترین راهکار کنترل کبدچرب، خود مراقبتی، اصلاح سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی کم چرب و حاوی سبزیجات، کنترل استرس و چاقی شکمی است همچنین در افراد مبتلا به دیابت باید قند خون کنترل شود.

وی با بیان اینکه هنگامی که بیش از ۵ درصد از وزن کبد حاوی چربی باشد اصطلاحاً گفته می‌شود که کبد چرب شده است، تصریح کرد: برخی پزشکان در موارد متوسط تا شدید ابتلا به کبد چرب از درمان‌های دارویی در کنار اصلاح سبک زندگی استفاده می‌کنند.

دکتر بیگلری عنوان کرد: تاکنون تحقیقات چندان مشخص در رابطه با میزان مبتلایان به بیماری کبد چرب انجام نشده است اما با توجه به ذائقه مردم استان کرمانشاه برای مصرف غذاهای پرچرب و تمایل و دسترسی کمتر به ماهی تازه پیش‌بینی می‌شود موارد قابل توجهی از ابتلا به کبد چرب در کرمانشاه وجود داشته باشد.
۳ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید