اخبار

بستری 200 هزار بیمار در بیمارستان 20 ساله

بستری 200 هزار بیمار در بیمارستان 20 ساله


گفتگوی "میز خبر"  روابط عمومی دانشگاه با دکتر رحمانی رییس مرکز تحقیقاتی، آموزشی و درمانی امام علی (ع)

پزشک جوان قلب ، هدایت یکی از مهم ترین و تخصصی ترین بیمارستانهای غرب کشور را بر عهده دارد و شاید تنها رییس بیمارستانی است که خود به صورت مقیم در اورژانس فعالیت می کند و سطح ارتباطش با بیماران و مراجعان قابل توجه است.

او با پذیرش دعوت ما به "میز خبر" آمد تا از بیمارستان ، فعالیت ها و چالش های آن با هم سخن بگوییم و ببینیم اعتماد به جوانان در سپردن کارهای بزرگ چه نتیجه ای دارد.

آنچه می خوانید ماحصل گفتگوی ما با دکتر یوسف رحمانی رییس بیمارستان امام علی ( ع) است.

آقای دکتر ضمن خوش آمد به شما ابتدا در مورد پیشینه این بیمارستان بگویید:
باسلام بیمارستان امام علی(ع) در سال ۱۳۷۸ با ۱۰۰ تخت و فضایی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع آغاز به فعالیت کرده اما  اکنون این مرکز با ۱۹۲ تخت فعال، ۱۴ پزشک فوق تخصص، ۹ پزشک متخصص ، ۸ پزشک عمومی، ۳ داروساز تخصصی وعمومی و ۳۱۸ پرستار در حال فعالیت است.
این مرکز هم اکنون علاوه بر بخش های زنان و مردان،اورژانس ،سی سی یو، آی سی یو پست سی سی یو به منظور سرعت بخشیدن به درمان بیماران و ارجاع کمتر بیماران به خارج از مرکز ،آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق پریفرال را با مشارکت جراح عروق انجام و واحدهای پزشکی هسته ای، سونو گرافی، اکوکاردیوگرافی ،استرس اکو، دیالیز، اسپیرومتری را نیز راه‌اندازی نموده است.

می دانیم که این بیمارستان همواره پیشرو و موفق بوده است ، در حال حاضر وضعیت آن چگونه است؟
بله همینطور است، با اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال ۱۳۹۳  این بیمارستان نیز در دو حوزه بسیار خوش درخشید اول اینکه بیش از ۸۵ درصد از بیماران بخش اورژانس توسط پزشکان متخصص قلب مقیم در بیمارستان پوشش داده شدند و دوم ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۱۹۲ میلیارد ریال که ۹۵ درصد از بخش های بستری و سرپایی مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفت و در آخرین رتبه بندی ارزشیابی اعتبار بخشی( سال ۱۳۹۶) درجه یک اعتباربخشی را کسب نموده است.

 آقای دکتر در مورد وضعیت درمان و آموزش توضیح بدهید؟

 در خصوص آموزش و تربیت دستیاران جراحی قلب تا کنون ۸۳ نفر از این مرکز فارغ التحصیل شده اند و از زمان تاسیس تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این بیمارستان بستری شده و بیش از ۹۳ هزار نفر مورد عمل جراحی قلب و پروسیجرهای کت لب قرار گرفته اند و اکنون لیست انتظار اعمال جراحی در این مرکز تقریباً به روز است.

 از آبان ماه سال ۱۳۹۴ برنامه مدیریت درمان سکته های حاد قلبی(کد ۲۴۷) در این مرکز اجرا شده است که تا مهر ماه سالجاری ۲۴۵۸ نفر پذیرش شده‌اند و تعداد بیماران مشمول این طرح ۱۸۲۶ نفر بوده‌ که در این طرح ۷۵ درصد از بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند دیگر دچار عوارض بعد از سکته نمی شوند و از ۵۴ بیمارستان مجری این طرح در کشور از مرکز امام علی به عنوان یکی از مراکز برتر کشور در مدیریت درمان سکته های حاد قلبی در سال ۹۶ هم تجلیل شده است.

خوشبختانه از شاخص های ارتقاء یافته در مرکز تحقیقاتی، آموزشی و درمانی قلب و عروق امام علی (ع) می توان به افزایش درصد بیماران تعیین تکلیف شده در اورژانس ظرف ۶ ساعت(۹۸.۵ درصد) ، افزایش درصد بیماران خارج شده از اورژانس ظرف ۱۲ ساعت(۹۸.۸ درصد) ، افزایش میزان رضایتمندی بیماران (۹۰ در صد) ، کاهش میزان ارجاع بیماران به سایر مراکز به منظور ارائه خدمات تشخیصی و افزایش سرویس دهی به بیماران اشاره کرد.

 

 شما به عنوان یک متخصص قلب و عروق جه آموزشهایی را به بیماران مرکز لازم می دانید؟

با توجه به اینکه بیماری های قلبی و عروقی رابطه مستقیمی با سبک زندگی بیماران مثل سیگار کشیدن، چاقی، بالا بودن فشار خون عدم تحرک و... دارد بهتر است مردم اصلاح سبک زندگی خود را جدی بگیرند و در مورد بیماران نیز در واحد بازتوانی این بیمارستان که دارای پزشک ، کارشناسان تغذیه و روانشناسی است آموزشهای لازم در خصوص تغییر سبک زندگی مانند روش ورزش کردن، نوع تغذیه داده می شود که بیمار از نظر جسمی و روانی آماده گشته تا بتواند مجددا به جامعه و محل کار خود برگردد و به زندگی عادی خود ادامه دهد.

لطفا از طرح های موفق این مرکز برای ما بگویید؟

از طرح های موفق این مرکز می توان به پوشش بیماران با بکارگیری پزشکان متخصص مقیم قلب اشاره کرد که جزو معدود مراکزی است که در کشور این طرح را کاملا اجرا کرده و موجب افزایش رضایتمندی و کاهش زمان تعیین تکلیف بیماران شده  به نحوی که شاخص رضایتمندی بیماران از ۱۹ درصد در سال ۹۳ ، به ۸۸ درصد در سال ۹۷ رسیده است. 

و طرح جالب تر اینکه در روزهای سه شنبه هر هفته اکثر متخصصین قلب استان در بیمارستان گرد هم می‌آیند و در یک کنفرانس مشترک تجربیات و دانش خود را به اشتراک می گذارند و پیرامون مباحث علمی به بحث و تبادل نطر می پردازند که بعد از دانشگاه شهید بهشتی تهران این حرکت بزرگ برای نخستین بار در بیمارستان امام علی کرمانشاه انجام می شود.

در زمان آغاز فعالیت بیمارستان برای پذیرش نیرو مراحلی مثل مصاحبه انجام می شدتا بهترین ها به بیمارستان بیایند حالا وضعیت چطور است ؟

در خصوص جذب نیرو در این بیمارستان کمیته ای متشکل از ریاست، مدیریت، حراست، سوپروایزر ، مترون، سرپرستار بخش مربوطه و ... تشکیل شده که متقاضیان طی یک فرآیند کامل به لحاظ میزان بار علمی و سجایای اخلاقی و از طریق مصاحبه علمی و عملی سنحیده و مورد ارزیابی قرار می گیرند و سپس بکارگیری می شوند.
به هر مقدار که جذب و ورود به بیمارستان سخت است، ماندگاری در آن به مراتب سخت تر خواهد بود به نحوی که کلیه نیروهای کادر درمان هر ۶ ماه یکبار مورد آزمون بالینی و عملی قرار می گیرند و افرادی که حداقل حد نصاب را طی نکنند پایان کار آنان داده خواهد شد و از طرفی کلاس های بازآموزی نیز به صورت هفتگی برای ارتقاء سطح علمی و عملی پرسنل برگزار می شود و این امر موجب شده که نیروهای شاغل در این بیمارستان بسیار با دانش و دارای کارآیی بالا و مطلوب باشند.

من حس می کنم در بیمارستان سطح مشارکت همکاران در مدیریت بالاست آیا این حس درست است ؟
یکی از مهمترین عوامل موفقیت این بیمارستان در بخش مدیریتی ، مدیریت مشارکتی و تصمیم گیری گروهی است یعنی اینکه مدیریت صرفا عمودی و از بالا به پایین نیست و حتی در کوچکترین تصمیم گیری ها نظرات پرسنل اعمال می شود و این را یکی از افتخارات خود در مدیریت بیمارستان می دانم.

آقای دکتر از نظر پذیرش بیماران خارجی و وضعیت مالی بیمارستان در چه شرایطی است؟
بیمارستان امام علی (ع)موفق به کسب گواهینامه IPD جهت پذیرش بیماران بین المللی خصوصا بیماران عراق و اقلیم کردستان شده و به عنوان تنها مرکز تخصصی غرب کشور موجب افتخار استان و دانشگاه است و تمام تلاش ما و پرسنل این است که در حفظ و ارتقاء جایگاه این بیمارستان کوشش کنیم.
خوشبختانه این بیمارستان از نظر درآمدی نیز دارای تراز مثبت است به نحوی که ۳۰ میلیارد تومان از بیمه ها طلبکار است و در خصوص پرداختی‌ها نیر کارانه پرسنل تا مرداد ۹۷ و پزشکان تا بهمن ۹۶ پرداخت شده که از میانگین کشوری هم بالاتر هستیم.

برنامه های آتی شما در بیمارستان چیست ؟
از دیگر کار های بزرگ این بیمارستان، گذاشتن دریچه آئورت مصنوعی از طریق عروق محیطی است که به زودی انجام می شود که این حرکت باعث ارتقاء سطح علمی دانشگاه خواهد شد.

در پایان ضمن اینکه از زحمات شبانه روزی تمام پرسنل بیمارستان ، پزشکان، پرستاران و کادر اداری و تمام افرادی که به هر نحو در این بیمارستان مشغول به انجام وظیفه هستند تقدیر و تشکر می کنم و باید بگویم من در توفیقات بیمارستان کمترین سهم را داشته ام و امیدوارم که خداوند به همه آنان و خانوادهای آنها سلامتی و خوشبختی عطا فرمایند.


۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید