اخبار

افرادی که زیاد می‌ایستند مراقب این "بیماری" باشند

افرادی که زیاد می‌ایستند مراقب این "بیماری" باشند



یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق معتقد است، افرادی که مدت زمان زیادی ایستاده فعالیت می‌کنند در معرض خطر ابتلا به واریس قرار دارند.

پروفسور معصومعلی معصومی در گفت و گو با خبرنگار سرویس اجتماعی ایسنا منطقه کرمانشاه، واریس را بیماری با زمینه ژنتیکی عنوان کرد و افزود: در بیماری واریس بطور معمول رگ‌هایی که خون را از انتهای بدن(پاها) به قلب بر می‌گردانند آسیب می‌بیند و این امر موجب اختلال در سیستم خونرسانی بدن می‌شود.

دکتر معصومی با بیان اینکه سیاهرگ‌ها وظیفه بازگرداندن خون به قلب را برعهده دارند، گفت: قلب برای خونرسانی به اندام های مختلف بدن خون را با فشار پمپاژ می‌کند، اما برای بازگشت دوباره خون به قلب چنین فشاری وجود ندارد و بازگشت خون به سمت قلب به خصوص از اندام‌های تحتانی سخت‌تر است و برای همین بازگشت خون نیازمند وجود دریچه‌هایی جهت تسهیل این فرآیند است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با تاکید بر اینکه آسیب دریچه‌های «لانه کبوتری» که در سیاهرگ‌های پا هستند موجب اختلال در روند بازگشت خون می‌شود، گفت: با آسیب دریچه‌های لانه کبوتری، خونی که باید برخلاف جهت جاذبه زمین به قلب بازگردد به خوبی این مسیر را طی نمی‌کند و موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود و از طرفی این روند به مرور باعث می‌شود دیواره سیاهرگ نازک‌تر شده و دریچه‌ها نارساتر شود.

وی یادآور شد: اختلال در مسیر بازگشت خون به قلب که با نام بیماری "واریس" شناخته می‌شود موجب ایجاد ورم و سنگینی در پا شده و دردهای عضلانی هنگام شب، تغییر رنگ ‌پا و سفت شدن پا برای فرد بیمار پیش می‌آید.

دکتر معصومی با بیان اینکه بیماری واریس زمینه ارثی دارد، ایستادن‌های طولانی مدت را هم در بروز این بیماری دخیل دانست و یادآور شد: این دلیل قطعی نیست که اگر فردی که زیاد سرپا بایستد حتما واریس می گیرد، زیرا این بیماری زمینه ارثی دارد و افرادی که زمینه ارثی دارند و مدت زمانی طولانی سر پا می ایستند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به واریس قرار دارند.

وی در خصوص ایستادن طولانی مدت هشدار داد و افزود: افرادی که مجبور هستند مدت زمان طولانی در یک مکان سر پا باشند، لازم است بین ایستادنشان کمی راه بروند.

دکتر معصومی افزود: همچنین این افراد باید پس از ایستادن های طولانی مدت در زمان استراحت دراز کشیده و شئی‌ای را زیر پایشان بگذارند که گردش خون سرعت پیدا کند و نشستن به حالت چهار زانو برای این افراد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق استفاده از جوراب واریس را درمان اولیه واریس دانست و افزود: اگر درمان با جوراب واریس موفقیت‌آمیز نباشد لازم است تزریق یا عمل جراحی صورت بگیرد و با تزریق مواد خاصی به داخل رگ‌ها و یا انجام عمل جراحی بازگشت خون به سمت قلب تسهیل می‌شود.

۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید