اخبار

تغذیه و بیماری های معده نقش مهمی در بروز سرطان معده دارد.

تغذیه و بیماری های معده نقش مهمی در بروز سرطان معده دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ؛

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی ،   یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان و زنان سرطان معده می باشد .

دکتر ویدا صنیعی با تاکید براینکه تا کنون علت مشخصی برای بیماری سرطان معده  عنوان نشده است.گفت :  این بیماری ، ناشی از رشد خارج از کنترل سلول های بدخیم در معده است که طی سالیان و به آرامی رشد می کند.

وی با تاکید براینکه ، تغذیه و بیماری های معده نقش مهمی در بروز سرطان معده دارد . گفت : افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. کمبود پروتئین ها و ویتامین ها بویژه ویتامین های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست فودها نیز از عوامل زمینه ساز سرطان معده محسوب می شود.

دکتر صنیعی در ادامه اضافه کرد : یکی از مهم ترین بیماری های معده، عفونت هلیکوباکتری است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می شود و ممکن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد. البته این طور نیست که هر فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر دچار سرطان معده شود.  بیمارانی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند حتما باید درمان شوند و تحت نظر متخصص قرار بگیرند تا در آینده مشکلی برای آنها از نظر ابتلا به سرطان معده ایجاد نشود.

 

ایشان در ادامه به علائم سرطان معده اشاره کوتاهی داشتند : کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم خونی و توده قابل لمس در بالای شکم ازجمله علائم بروز سرطان معده است،

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی در پایان مبحث خود اضافه کرد : بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، اما عکسبرداری از معده  نیز می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان پذیر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می یابد.

۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید