اخبار

یکی از مشکلاتی که جامعه امروزی با آن درگیر است و منجر به ایجاد مشکلات روانی در افراد می شود خشونت است

یکی از مشکلاتی که جامعه امروزی با آن درگیر است و منجر به ایجاد مشکلات روانی در افراد می شود خشونت است

    

    به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی جلال فیض اللهی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که متاسفانه جامعه امروزی با آن درگیر است و منجر به ایجاد مشکلات روانی در افراد می شود خشونت است گفت  خشونت، رفتاری است که برای آسیب رساندن به دیگری از کسی سر می زند و دامنه آن از تحقیر و توهین، تجاوز، ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی و قتل گسترده است .

ایشان افزود شایع ترین نوع خشونت، خشونت خانوادگی است که در محیط خصوصی به وقوع می پیوندد و میان افرادی رخ می دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده اند. این نوع خشونت به ویژه علیه زنان اعمال می شود که یکی از معضلات اجتماعی کلیه کشورهای دنیا به حساب می آید و فقط خاص کشورهای جهان سوم و مسلمانان نیست. متاسفانه آمارهای جهانی نشان می دهد که در سال های اخیرخشونت خانوادگی افزایش داشته است.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی  همچنین گفت خشونت های خانوادگی شامل خشونت جنسی، خشونت جسمی(مانند کتک خوردن)، خشونت روانی(مانند تحقیرکردن، توهین و فحاشی)، خشونت مالی(مانند ندادن خرجی یا سوء استفاده مالی از همسر)، خشونت اجتماعی(مانند ممنوعیت ملاقات با دوستان و خویشاوندان، حبس کردن زن در خانه، قطع کردن تلفن)، غفلت و بی توجهی(مانند کوتاهی در برآوردن نیازهای سرپناه و امنیت)، همسر آزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری است.

فیض اللهی با بیان اینکه ریشه این نوع خشونت تک علتی نیست و بیشتر ریشه فرهنگی و ساختاری دارد گفت  عوامل گوناگونی  از جمله میزان تحصیلات، عامل اقتصادی – اجتماعی، اعتیاد، اختلالات شخصیتی و نحوه جامعه پذیری و تربیت فرد و... موثر می باشد . خشونت علیه زنان در ابعاد روانی، جنسی، جسمی، مالی، اجتماعی و فرهنگی اتفاق می افتد که پیامدهای جبران ناپذیری از دارد  و زنان تا خطر را کاملا احساس نکنند لب به شکایت باز نمی کنند چون افشاء آن می تواند بر وخامت رابطه زن و شوهر بیافزاید .

این کارشناس افزود از مهمترین پیامدهای خشونت خانوادگی به ویژه علیه زنان می توان به پیامد روانی آن اشاره کرد. تحقیقات متعدد در این زمینه نشان داده اند که خشونت علیه زنان(به عقیده زنان تحت خشونت) مهمترین عامل استرس و ترس، افسردگی، اضطراب در آنها بوده است. هرچند که پیامدهای دیگری مانند آسیب های جسمانی و نقص عضو، اختلال در کارآمدی خانواده و تربیت نادرست فرزندان و اختلال در روابط اجتماعی نیز به آن افزوده می شود که مجموعه این پیامدها خود می تواند باعث ایجاد استرس، ترس، افسردگی، اضطراب بیشتر در زنان شود. از اینرو لازم است جهت پیشگیری از بروز این مشکل با تاکید برپیشگیری از خشونت علیه زنان راهکارهای مقابله ای زیر مد نظر قرار گیرد.

وی در خاتمه برای پیشگیری ازخشونت خانگی راهبردهایی بیان کرد وگفت جوانان می توانند در خصوص الگوی همسرگزینی و مشاوره پیش از ازدواج به مراکز بهداشتی درمانی و یا مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه و در کلاس های آموزشی شرکت نمایند.

همچنین زوجین می توانند در کلاس های آموزش مهارت های زندگی در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شرکت نمایند ودر صورت بروز مشکلات خانوادگی، زوجین می توانند  به مراکز مشاوره دولتی و یا خصوصی مراجعه نمایند.

 

 

۱۲ دی ۱۳۹۵ ۰۹:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید