اخبار

سرانه مصرف نمک در ایران دو برابر استاندارد جهانی است.

سرانه مصرف نمک در ایران دو برابر استاندارد جهانی است.
کرمانشاه- کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به برگزاری بسیج ملی کاهش نمک مصرفی در کشور، گفت: سرانه مصرف نمک در ایران دو برابر استاندارد جهانی است.

نیلوفر حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برنامه بسیج ملی کاهش نمک مصرفی تا 15 بهمن در کل کشور برگزار می شود.

وی برگزاری جلسات آموزش برای کارکنان بهداشتی و آحاد مردم، تهیه و توزیع نشریات آموزشی، اجرای مسابقات نقاشی با محور کاهش مصرف نمک در سطح مدارس، جلسات آموزشی برای متصدیان نانوایی ها و ... را از جمله برنامه هایی عنوان کرد که در این راستا در استان کرمانشاه اجرا خواهد شد.

حیدری در ادامه خاطر نشان کرد: ایران یکی از پر مصرف ترین کشورها است که میانگین روزانه مصرف نمک مردم آن دو تا سه برابر استاندارد جهانی است.

وی گفت: طبق نظر محققان، میزان مصرف نمک در ایران حدود 10 تا 15 گرم در روز بوده که این میزان دو تا سه برابر استاندارد جهانی است.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس بررسی های کشوری در سال 90، حدود 70 درصد خانواده ها در استان کرمانشاه نیز هنگام سرو غذا از نمک استفاده می کنند.

حیدری اظهار داشت: مصرف زیاد نمک یکی از عوامل فشار خون بالا است که در ایران شیوع پیدا کرده است، ضمن اینکه نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلتی محکم و یکی از دلایل پوکی استخوان به شمار می رود.

وی افزود: مصرف بیش از 5 گرم نمک در روز اثر مهمی بر کاهش تراکم استخوان ها دارد.

حیدری یادآور شد: مطالعات نشان می دهد مصرف مواد غذایی پر نمک احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و بر اساس همین مطالعات ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می کنند، بیشتر است.

۴ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید