اخبار

طرح ملی بسیج همگانی آموزش تغذیه سالم در کرمانشاه آغاز شد

طرح ملی بسیج همگانی آموزش تغذیه سالم در کرمانشاه آغاز شد

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: همزمان با سراسر کشور طرح ملی بسیج همگانی آموزش تغذیه سالم در کرمانشاه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا در نشست خبری که صبح امروز در مرکز بهداشت کرمانشاه تشکیل شد با اشاره به آغاز بسیج همگانی آموزش تغذیه سالم در سراسر کشور از 29 آذر تا 14 دی ماه اظهار داشت: تغذیه در بیماریهای غیرواگیر اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر نیز 76 درصد آمار بیماریها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه 46 درصد مرگ و میر بر اثر بیماریهای غیر واگیر مربوط به بیماریهای قلب و عروق است گفت: عمده بیماریهای غیر واگیر شامل دیابت، سرطانها و قلب و عروق می‌شود که علت اصلی بروز آن تغذیه ناسالم است.

شکیبا عنوان کرد: با توجه به نامگذاری بسیج همگانی تغذیه از 29 آذر تا 15 دی ماه به عنوان بسیج آموزش همگانی تغذیه با شعار "غذای سالم با هدف افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها" و "محوریت سلامتی با کاهش مصرف نمک و روغن" این امر در دستور کار گروه تغذیه قرار دارد.

وی در این نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌های این هفته با هدف کاهش روند رو به گسترش بیماریهای غیرواگیر، بهبود شیوه زندگی و اصلاح الگوی مصرف غذایی و با تاکید بر کاهش مصرف نمک و چربی برگزار می‌شود افزود: بیماریهای غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌روند که 76 درصد کل بار بیماریها در ایران به بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد.

شکیبا یکی از مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی دانست و گفت: مطالعات نشان می‌دهد تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع دو و برخی از انواع سرطانها است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مصرف بالای نمک و قند در کشور خبر داد و افزود: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم، معادل یک قاشق چایخوری است؛ در حالی‌ که میزان مصرف نمک در خانوارهای ایرانی دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.

شکیبا با اشاره به عدم رعایت الگوی صحیح مصرف عنوان کرد: مصرف کم میوه و سبزی نیز عامل خطر مهم بیماریهای غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماریها است و میوه و سبزی به دلیل وجود انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر که مکانیسم اثر آنها شامل کاهش فشار خون بالا، کاهش استرس آنتی اکسیدانی و افزایش حساسیت به انسولین است دارای اهمیت ویژه‌ای هست.

وی از آغاز طرح "ایراپن" در کرمانشاه در آینده نزدیک خبرداد و افزود: در این طرح مردم برای بیماریهای غیرواگیردار همچون بیماریهای قلبی و عروقی غربالگری می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه طرح ایراپن به‌ عنوان یک طرح ملی به بررسی بیماریهای غیرواگیر می‌پردازد عنوان کرد: با آغاز این طرح در استان کرمانشاه  مراقبان سلامت در شهرها و بهورزان روستایی آموزشهای لازم را فرا می‌گیرند.

۱ دی ۱۳۹۵ ۱۳:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید