اخبار

شما هم می توانید یک داوطلب سلامت باشید.

شما هم می توانید یک داوطلب سلامت باشید.

 

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی مهر انگیز توکلی کارشناس داوطلبان سلامت  این معاونت به مناسبت 15 آذر ماه روز جهانی داوطلب سلامت گفت میلیون ها داوطلب سلامت در سراسر جهان و بیش از 200 هزار داوطلب سلامت در ایران فعالیت دارند اما فقط شمار معدودی ازمردم بانقش وجایگاه آنان آشنایی دارند.

پنجم دسامبر برابر 15 آذرماه جاری، روز جهانی داوطلب سلامت نامیده شده است؛ روزی که فرصتی برای طرح برنامه های گسترش فعالیت  داوطلبان سلامت، ارزشیابی فعالیت و قدردانی از کار ارزشمند آنان است.
وی افزود داوطلبان سلامت، افرادی هستند که بدون هیچگونه مزد و حقوقی  فقط به خاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسوولیت پذیری دربرابرجامعه مانندپل ارتباطی بین مسوولان بهداشتی ومردم عمل می کنند.

آنان زمان و مهارت های خود را برای خدمت به بشر به کار بسته اند و با شرکت در کلاس های هفتگی در مراکز و پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، دانستنیهای  بهداشتی را فرا می گیرند و آموخته های خودرا به مردم منتقل می کنند.
ایشان با اشاره به اینکه داوطلبان سلامت  در بسیاری از موقعیت های بحرانی بهداشتی مانند شیوع بیماری هایی مانند وبا و آنفلوانزادرکشور،  نقش شگرفی درآموزش مردم وپیشگیری از بیماریها ایفا می کنند گفتند داوطلبان سلامت با آشنایی با علایم بیماری ها، نقش بیماریابی را نیز در جامعه به عهده دارند و با تشخیص زودرس بیماری ها در اطرافیان از پیشرفت بیماری و تحمیل شدن هزینه های احتمالی به خانواده ها پیشگیری می کنند.
اکنون با کنترل شدن بیماری های واگیر ، بیماری های غیرواگیر  رشد پیدا کرده و جامعه از ابتلا به انواع بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی رنج می برد.
توکلی خاطر نشان کرد مهمترین عامل کنترل و پیشگیری اینگونه بیماری ها، تغییر شیوه زندگی است و مهمترین فعالیت داوطلبان سلامت در اینگونه مواقع نیز آموزش  اصلاح شیوه زندگی مردم است.

 

 به همین مناسبت شعار روز جهانی داوطلب امسال " توسعه ی مشارکت  داوطلبان سلامت در پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر " تعیین گردیده است .

 بنابراین" جلب مشارکت جامعه درتوسعه  تعمیق برنامه های نظام سلامت" و " توسعه و ترویج الگوی زندگی و رفتارهای سالم نیاز " به حمایت مسئولین ازبرنامه وبالابردن انگیزه داوطلبان سلامت دارد. 

 ایشان ادامه دادند داوطلب سلامت(رابط بهداشت) فردی است که  بصورت افتخاری و رایگان با مراکز ،پایگاه سلامت وخانه بهداشت  همکاری می کند. با کمک مربی خود ، از بین همسایگان و افراد محله محل سکونت خود خانوارهایی را  تحت پوشش می گیرد.

 در کلاسهای آموزشی که بصورت هفتگی در مراکز ، پایگاه وخانه بهداشت توسط مربیان برگزار می گردد، شرکت می کند و پس از آموختن مطالب بهداشتی ، آموخته های خود را به خانوارهای تحت پوشش منتقل می کند و باعث تغییر نگرش و عملکرد مردم و بهبود شرایط زندگی آنها می شود.

رابط بهداشت ، با کمک و همیاری خود مردم ، در برنامه ریزی و رفع مشکلات بهداشتی و ارتقاء سطح سلامت منطقه  تلاش می کند .

رابط بهداشت همچون حلقه محکمی ارتباط مسئولان بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می کند.

ایشان گفتند بهترین محل آموزش جامعه، مکانی است که مردم در آن حضور دارند . رابطان بهداشت طی زندگی طبیعی و روزمره خود در محله ، در دید و بازدیدهای محلی ، مراسم مذهبی ، مساجد ، انجمن ها ، مدارس و حتی موقع خرید مایحتاج عمومی از فرصت استفاده می کنند و به آموزش مردم می پردازند . رابط بهداشت پس از شناسایی نیازهای محله ، با هماهنگی مربی و مسئولین مرکز بهداشتی درمانی منطقه خود سعی در رفع مشکلات می نمایند.

داوطلبان سلامت پیشروان سلامتی و بهداشت در جامعه هستند.

رابط بهداشت ، همسری خوب ، مادری مهربان ، دوستی امین ، رازدار و قابل اعتماد برای خانواده و افراد محله خویش است .

 



ایشان در خاتمه گفتند شما هم می توانید یک داوطلب سلامت باشید درصورتیکه علاقه مندید در سرنوشت سلامت جامعه خود سهیم باشید و قسمتی از مسئولیت عظیم انسانی و خداپسندانه ارتقاء سلامت جامعه را به عهده بگیرید،  می توانیدبه نزدیک ترین مرکزخدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت محل زندگی خود مراجعه و به عنوان داوطلب سلامت ثبت نام و با برنامه داوطلبان سلامت همکاری نمایید.

 

۱۴ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید